Az Olaszországban található Autostrada dei Laghi autópályát azzal a céllal építették, hogy megkönnyítse a közlekedést az északolasz tavak között. A pályát hivatalosan 1924. szeptember 21-én adták át III. Vittorio Emánuele olasz király és az út tervezője, Piero Puricelli jelenlétében.

Az első ilyen autópálya irányonként csupán egy forgalmi sávval rendelkezett, de ezek igen szélesek voltak. Az út teljes szélessége 11 és 14 méter között mozgott, a burkolat pedig 18-20 cm vastag betonlapokból készült. A nyomvonal többnyire egyenes volt, az ívelt szakaszokon a kanyarok sugara legalább 400 méter, a lejtők dőlésszöge pedig nem haladta meg a 3%-ot.

Ez a korai autópálya különbözött a mai gyorsforgalmi utaktól, mivel szintbeli útkereszteződésekkel épült. A projekt kivitelezési költségei elérték a 90 millió lírát, és több mint négyezer munkás dolgozott éjjel-nappal, több millió köbméter földet mozgatva meg.

Abban az időben sokan feleslegesnek tartották az autópályát, mivel kezdetben naponta csak néhány tucat autós használta – összehasonlításképpen, ma több mint 50 millió jármű közlekedik Olaszország útjain, míg 1924-ben mindössze 85 ezer autó volt az országban.

Az első magyar autópálya

Magyarországon az első autópályát – az M1-M7 közös szakaszát – 1964-ben építették. Két évvel később elkészült az M7-es Balaton felé vezető sávja Martonvásárig. 1967-ben már a jobb pálya Velencéig tartott. 1968-ban már Székesfehérvárig ért az M7-es balatoni sávja. 1970-ben – egy év kihagyás után – már a Balaton partjainál, Balatonaliga határánál tartott a jobb sáv. 1971-ben a 112-es kilométernél található kijáratig, Zamárdiig ért a Budapesttől távolodó oldal. 1972-ben nem folytatták az M7-est, hanem Budaörs és Martonvásár közt megépítették a főváros irányába is a pályát. 1973-ban Székesfehérvártól, majd 1975-ben Balatonaligától utazhattunk a főváros felé 2×2 sávon.

Az autópálya használatáért fizetni kellett, és a bevételek az építés és a fenntartás költségeit fedezték.

Egy érdekes részlet, hogy reggel 6 és 13 óra között menettérti jegyekre 20%-os kedvezményt biztosítottak. Továbbá, 1946-ig az útdíjszedők céges egyenruhát viseltek, és minden elhaladó jármű előtt tisztelegtek.

Az Autostrada dei Laghi ma már az olasz autópálya-hálózat részévé vált, és magában foglalja az A8-as és A9-es gyorsforgalmi utakat, amelyek olyan népszerű tavakhoz vezetnek, mint a Lago Maggiore és a Comói-tó. Bár már 1924 előtt is építettek autópályákat New Yorkban és Berlinben, ezek inkább motorsportok és magánhasználat céljából készültek, amelyeket csak később adtak át részben a közúti forgalomnak.

Az olaszok szerint az Autostrada dei Laghi volt az első, amelyet kizárólag a közforgalom számára adtak át, és ez már 100 éve történt.

Ha szeretnél, virtuálisan is végigmehetsz rajta: