Az autólopás már nem olyan, mint régen. Elmúltak azok az idők, amikor a tolvajok egész járműveket vittek el. Most konkrét alkatrészekre összpontosítanak, amelyeket gyorsan el lehet távolítani és haszonnal értékesíteni. 

Ma már több olyan méregdrága alkatrész is van, aminek eltávolítása nem nagy feladat, a zsákmány pedig elfér egy nagyobb táskában. Ilyenek például a prémiummodellek fényszórói, ami az Egyesült Királyságban egy nyugtalanító új trendhez vezetett: egyre több luxusautónak vágják ki a „szemeit.” 

Egy halogén fényszóró nem túl nagy érték még az új autókban sem, de a friss fejlesztésű, elektronikával, drága alkatrészekkel felszerelt LED-mátrix-egységek már sokkal nagyobb árcédulát kapnak. Azonban ezek is elromlanak, összetörnek, és nagy igény van rájuk a bontókban. 

Az igény is felhajtja az árakat, így egy fényszóró ára több száz vagy akár több ezer dollárra is rúghat.

Drága az alkatrész, az igény pedig nagy

Vegyük például a BMW 4-es sorozatot, ahol egy különleges, lézeres fényszóró ára jóval egymillió forint fölé megy, de nem ezek a legdrágábbak. Az Audi Q7 modellben található mátrix-LED-egységek 1,53 millió forintba kerülnek. 

Bár a fényszóróegység ellopása járhat némi járulékos kárral – gondoljunk a lökhárítóra, sárvédőkre és motorháztetőre –, még mindig sokkal gyorsabb ezt ellopni, mint az egész autót. Ráadásul a bűnözők számára könnyebb és biztonságosabb az egyes alkatrészeket helyi üzleteknek vagy gyanútlan online vásárlóknak eladni, akik valószínűleg azt hiszik, hogy jó üzletet kötnek.

Az ilyen támadásokhoz nem kell laptop, fejlett technikai tudás, egyszerű rongálással kitépik az első lámpákat és gyorsan távoznak. Bár az érintett prémiumjárműveknél egy ilyen lopás nem eredményez gazdasági totálkárt, azért a javítás nem olcsó, főleg ha a karosszéria is sérült. 

Az angol statisztikai hivatal szerint a járműrongálási esetek száma 2 százalékkal nőtt 2023 áprilisa és 2024 márciusa között, 52 268-ról 53 369-re. Ez a riasztó szám magában foglalja a parkoló járművekről ellopott alkatrészek eseteit is, mint például kerekek, fényszórók és még mechanikai alkatrészek is.

Egy Tracker nevű brit cég állítása szerint a járművek szétszedve többet érnek, mint egyben, köszönhetően a cserealkatrészek folyamatosan emelkedő árának. Csak 2024 első felében a Tracker és a brit rendőrség 37 olyan „bontóműhelyt” számolt fel, amelyek lopott autók szétszedésére szakosodtak, ami jelentős növekedés a 2023-as teljes év során kezelt 55 hasonló esethez képest.