Heteken belül a végéhez ér a NASCAR 2024-es szezonja, már a rájátszásban tart a bajnokság, a legutóbbi futamnak a Talladega Superspeedway adott otthont.

Öt körrel a leintés előtt azonban káoszba torkollott a több mint 800 kilométerrel hosszú viadal, miután Brad Keselowski hátulról meglökte a versenyben vezető Austin Cindricet, aki így megpördült.

A koccanás látványos tömegbalesetet eredményezett – a mezőny csaknem háromnegyedét rántotta magával.

Íme:

A hivatalos adatok szerint végül 28-an váltak érintetté a láncreakcióban, amit már a NASCAR királykategóriájának számító Cup Series 76 éves fennállásának legnagyobb modern kori Big One-jaként tartanak számon. A korábbi, 2004-es csúcsot szintén ez a helyszín tartotta egy 27 autós tömegbalesettel, de ha eltekintünk a statisztikáktól, nagyobb bukások is voltak a modern éra kezdete – azaz 1972 – előtt.

A Big One kifejezést a tengerentúli sorozatokban, vagyis a NASCAR mellett még az IndyCarban szokták használni a legalább ötautós vagy annál nagyobb balesetek esetén, igaz, csak az ezredforduló környékén jelent meg a szakzsargonban – először 1998 októberében, az ESPN közvetítésében lehetett hallani.

Mágnesként vonzza a talladegai pálya az ilyen tömegjeleneteket, a modern kori NASCAR valaha volt legnagyobbja is ehhez a pályához köthető, még 2002-ből, amikor a manapság Xfinity Series néven ismert alsóbb kategóriában 31 autó karambolozott.

A mostani jelenet szerencsére csak látványos volt, mindenki megúszta sértetlenül. A pályatakarítás miatt viszont meg kellett szakítani az oválfutamot, amit így értelemszerűen hosszabbításban fejeztek be. A befutó is tartogatott még tűzijátékot: a YellaWood 500-at csupán 0,006 másodperccel nyerte meg Ricky Stenhouse Jr., aki egyébként már nincs harcban a végső elsőségért a rájátszás keretei között.