Az osztrák hatóságok betartották azt, amit ígértek. Felvették a harcot a veszélyes gyorshajtás ellen, és a legkeményebb eszközöktől sem riadnak vissza.
A szigorításról tavaly döntöttek, 2024. március 1-től pedig a gyakorlatban is bevezették az új rendelkezést, amely értelmében, aki lakott területen belül 80 km/órával, lakott területen kívül pedig 90 km/órával túllépi a megengedett legnagyobb sebességet, annak akár lefoglalhatják, sőt el is árverezhetik az autóját.
Ha pedig felmerül a közúti versenyzés gyanúja, a lefoglalás és árverezés már lakott területen belüli 60 km/órás sebességtúllépés esetén is lehetséges.
Elég elrettentő, de több autóst ez nem hatott meg, sorra jöttek a hírek a gyorshajtás miatt megállított autósokról, akiknél alkalmazták a lefoglalást. A gyorshajtók között akadt magyar autós is: „Hornstein közelében a megengedett sebességet jóval meghaladó sebességgel” előzte meg a burgenlandi tartományi közlekedésrendészet civil járőrét egy 40 éves magyar sofőr – írta az ORF regionális oldala.
A hitelesített mérőeszköz adatai szerint a férfi 218 km/h-s sebességgel haladt. A rendőrség szerint a sofőr más járművekhez is veszélyesen közel hajtott, nem tartotta be a biztonságos követési távolságot.
Már magyar sofőr is horogra akadt
Szeptember végén pedig egy 19 éves magyar fiatalember is hasonlóan járt. Ausztria Magyarországgal határos szövetségi tartományában, Burgenlandban lépte át a megengedett sebességet. A fiú 155 km/órás sebességgel haladt az L210-esen, ahol a megengedett maximum 70 km/óra, így a rendőrök megállították, majd az autót ideiglenesen lefoglalták. A fiatal férfit feljelentették, és le kellett adnia vezetői engedélyét – számolt be róla az ORF.at.
Megtörtént az első árverés
A Der Standard friss írása szerint nem minden tulajdonos kapja vissza csendben, némi pénzbírság fejében a kocsiját. Az autókat bizonyos esetekben tényleg elárverezik, információik szerint már elkelt az első, gyorshajtásért lefoglalt kocsi, egy Peugeot 208-as.
Az autót online aukción értékesítették, a 110 lóerős, 2018-ban forgalomba állított típus leírásában az „erősen használt, törött” jellemzők is szerepeltek, őszintén leírták, hogy van pár hibája, ami javításra szorul.
A kikiáltási ár 2000 euró volt, de végül október elején valaki 6800 eurót fizetett érte, vagyis nagyjából 2,7 millió forintot. A törvény szerint ennek a bevételnek a 70 százaléka az ausztriai közlekedésbiztonsági alapba kerül, amit a Közlekedési Minisztérium kezel. 30 százalékot pedig a tartomány helyi hatósága kap, amivel magát az eljárást, a lefoglalás költségeit tudják finanszírozni.
Ebben az esetben milyen szintű kihágás vezetett az árverezéshez?
A tartomány sajtószóvivője elárulta, hogy a Peugeot 208 sofőrje Vorarlberg külterületén 80 km/órás zónában száguldott 153 km/órával, vagyis 73 km/órával lépte túl a megengedett sebességet. Ennyi elég volt ahhoz, hogy búcsút mondjon autójának.
Az aukcióhoz azért hosszú út vezet, az ideiglenesen lefoglalt autókat 14 napig tárolhatja a rendőrség. Ennyi idő alatt az ügyért felelős bűnügyi hatóság tagjai megvizsgálják, hogy fennáll-e a lefoglaláshoz szükséges minden jogi körülmény.
Ha az autó bérelt, ha nem a tulajdonos vezette, akkor a kocsit visszaadják az eredeti gazdájának. Ezzel párhuzamosan ellenőrzik a sebességmérés hitelességét és körülményeit, precízen megvizsgálva, hogy minden törvényszerűen zajlott-e a procedúra során. Tehát minden ügy egyedi, és a vagyonelkobzási eljárást is le kell folytatniuk, ami szintén ad némi alapot a jogi huzavonára.
Ezeken a pontokon elcsúszhat az árverezés, és a Der Standard információi szerint a bürokrácia malmai lassan őrölnek: az eddig lefoglalt 133 autóból mindössze 13 jutott el a végső fázisba. Ezek viszont a közeljövőben felkerülnek majd a Dorotheum weboldalára, ahol egyéb okok miatt lefoglalt autók is akadnak.