A cikk írásának hetén az ötös lottó főnyereménye 6,5 milliárd forint, szóval itt az ideje, hogy elővegyük az alábbi listát, mert sosem késő nagyot álmodni. Ennyi pénzből a világ 10 legdrágább autójának „olcsóbbik” fele kijönne. Persze nem mindegyik, hanem egy-egy, amelyik éppen tetszik.
Számos forrást átböngészve mindenhonnan ugyanazok az autók köszöntek vissza, amelyből így bizton felállíthatjuk napjaink tíz legdrágább autójának listáját.
10. Bugatti Divo: 5,8 millió dollár (2,1 milliárd forint)
Mindössze 40 darabot gyártottak a Bugatti Divóból, mellyel a francia manufaktúra 2019-ben rukkolt elő. A sportkupét a Buggati Veyronból és Chironból is jól ismert 8,0 literes, W16-os motorral szerelték, amelyben 1500 lóerő lakozik – ezt a teljesítményt hétsebességes, dupla kuplungos automata váltó juttatja el a kerekekhez. A 0-100-as sprintet 2,5 másodperc alatt abszolválja, végsebessége 380 km/óra. Azért „csak” ennyi, mert a Chironnal ellentétben nincs benne Top Speed mód, itt ugyanis az élvezetesebb, kényelmesebb vezetésen van a hangsúly a gyártó modellfilozófiája szerint.
Az új ára átszámítva 2,1 milliárd forint volt, de 2022-ben akadt egy példány, amelyet már 4,4 milliárdért kínált egy kereskedő másodkézből az Egyesült Arab Emírségekben.
9. Pagani Imola Roadster: 6 millió dollár (2,2 milliárd forint)
A luxusórák világából átemelt Grandi Complicazioni néven működő csapat alkotta az Imola Roadstert, amelyből mindössze nyolc darab készül. Az AMG által fejlesztett 6.0 V12-es motor legnagyobb teljesítménye 850 LE (23-mal több, mint az Imola kupéé), a maximális forgatónyomaték 1100 Nm. Az Imola Roadster 1260 kilogrammot nyom, de 280 km/óra sebességnél összesen 600 kg, azaz saját tömegének közel a fele préseli még inkább az aszfaltba. Ez az extrém leszorítóerő is hozzájárul ahhoz, hogy az autó 2,2 g pillanatnyi keresztgyorsulásra és lassulásra képes, tartósan pedig 2,0 g-vel tud kanyarodni.
Az autó végsebessége 350 km/óra, a gyorsulási értéket nem adta meg a gyártó.
8. Pagani Huayra Codalunga: 7,4 millió dollár (2,7 milliárd forint)
A Codalunga (szó szerint hosszú farok) története 2018-ban kezdődött, amikor a Pagani két törzsvásárlója felvetette, hogy kellene valami igazán különleges autót készítenie a gyártónak. A beszélgetést rajzolás, majd intenzív fejlesztés követte. Mindössze öt darab készült a Huayra Codalungából. Az 1280 kilós kupé megkapta a Pagani aktív aerodinamikai csomagját, a V12-es motort pedig 840 lóerősre hangolták, a nyomaték maradt 1100 Nm.
7. Mercedes-Maybach Exelero: 8 millió dollár (2,9 milliárd forint)
A kétajtós luxuskupé alapjában véve egy prototípus, amelyet a Stola nevű cég készített 2005 májusában. Az autó hossza közel 6 méter, tömege meghaladja a két és fél tonnát. Az Exelero hatalmas méreteiből adódóan mozgatásához hasonlóan nagy méretű motorra volt szükség: a dupla turbós V12-es erőforrást a Mercedes S600-ból emelték át. A motor 700 lóerős, az autó végsebessége pedig 350 km/óra.
A prototípust használták a Cobra 11 egyik epizódjában is. Az autó ezen kívül szerepelt még Jay-Z Lost One című videóklipjében is. Később egy amerikai rapper, Birdman 2011-ben megvásárolta 8 millió dollárért.
6. Bugatti Centodieci: 9 millió dollár (3,3 milliárd forint)
A kilencvenes években éledező Bugatti ikonikus modellje az EB110 volt, amely az alapító Ettore Bugatti 110. születésnapjának tiszteletére kapta nevét. 2019-ben pedig bemutatták a tisztelgő modell előtt is tisztelgő új verziót, a Chiron alapjaira épített extrém drága, ritka, egyedi Centodiecit (amely 110-et jelent). Az autóból összesen 10 darab készült.
Mindössze 2,4 másodperc alatt képes elérni a 100 km/órás sebességet, de ugyanilyen döbbenetesen gyorsul tovább. 200-ra 6,1, 300 km/órára 13,1 másodpercig tart eljutni vele. A végsebességet ugyanakkor a Chironhoz képest 380 km/órában korlátozták. A Centodieci 20 kilóval könnyebb a Chironnál. Motorja a Bugattinál megszokott 16 hengeres, négy turbóval pumpált műremek, 1600 lóerővel.
5. Rolls-Royce Sweptail: 12,8 millió dollár (4,7 milliárd forint)
Ez már az a szint, ahol rég nem elég egy sima Rolls-Royce, annál többet kell mutatni. Amikor a megrendelő teljesen egyedi autót szeretne a saját elképzelései alapján, van az a pénz, hogy a patinás brit gyártó készít neki egyet. Az egyedi kreáció alapját a Phantom Coupé adja, tehát alapvetően egy hatalmas kétajtósról van szó, ám ebben az esetben a karosszériához is hozzátettek egy kicsit a megrendelő szájíze szerint. A ’30-as évek modelljeire emlékeztető autót a jachtok hangulatával ötvözték, így az utastérben erdőnyi a faborítás, valamint az autó teteje több üvegpanelből áll a szabadabb érzés kedvéért.
A motortérben 6,75 literes V12-es duruzsol 460 lóerővel.
4. Bugatti La Voiture Noire: 16 millió dollár (5,8 millárd forint)
A Bugatti La Voiture Noire műalkotásból egyetlen példány készült. A hűtőmaszkot 3D nyomtatással készítették, majd minden egyes kis elemét kézzel csiszolták tökéletesre, és bár úgy tűnik, hogy a mintázat mögött tömör felület rejlik, valójában átengedi a levegőt. A hátsó lámpatest egyetlen darabból, illesztés nélkül született meg. Mechanikusan a La Voiture Noire-t ugyanolyan teszteknek vetették alá, mint a Bugatti bármely más termékét, két éven át finomították a hajtásláncot, a futóművet és egyéb komponenseket.
Technikai alapjait a Chiron adja, csak a tengelytáv hosszabb: ezt is egy négyturbós, W16-os, 8,0 literes motor hajtja, amelynek teljesítménye 1500 lóerő és 1600 Nm nyomaték. Képes 2,4 másodperc alatt 0-ról 100 km/h-ra gyorsulni, és 420 km/órás végsebességet ér el.
3. Pagani Zonda HP Barchetta: 18,5 millió dollár (6,8 milliárd forint)
A Pagani Zonda HP Barchetta radikális darab: alacsonyra metszett, felső tetőkeret nélküli szélvédője teljesen felborítja a karosszéria arányait, a félig burkolt hátsó kerék és a magasra emelt tetőszárny amolyan kísérleti repülőgépre emlékezteti a szemlélőt. Állítólag Horacio Pagani mindig is ilyen Zondát szeretett volna építeni: egyik oldalon kék, a másikon aranyszínű felnikkel, szénszálas légbeömlő kürtővel és egyéb furcsaságokkal. Három példány készült az autóból, az egyik a cég tulajdonosáé lett.
2. Rolls-Royce Boatail: 28 millió dollár (10,2 milliárd forint)
A Boat Tail, azaz csónakfarú Rolls-Royce négy év folyamatos egyeztetés és párbeszéd eredményeként született meg, amelyet a gyár három ügyfelével folytatott. Ennek megfelelően három példányban készült. Noha a karosszéria vonala megegyezik a három modellben, a kidolgozás, a tartalom és a hangvétel teljesen egyedi lesz. Az első elkészült Boat Tail egy házaspár tulajdonába került – akiknek a gyűjteményében már van egy Rolls-Royce Boat Tail, pontosabban az eredeti Boat Tail: az 1932-es kiadás tökéletesen restaurált példánya.
Az új modell vevői lelkes luxusóra- és tollgyűjtők, így az autóhoz két speciális órát is készíttettek maguknak – egyet a hölgynek, egyet az úrnak. Az órákat három éven át fejlesztette a Rolls-Royce és a svájci Bovet óramanufaktúra, különlegessége, hogy csuklón és a műszerfalon egyaránt elhelyezhető. Szintén található egy Montblanc-ritkaság is az autóban: a speciális toll számára a kesztyűtartóban alakítottak ki egy alumíniumból és bőrből készített rekeszt.
1. Rolls-Royce Rose Noire Droptail: 32 millió dollár (11,7 milliárd forint)
A Droptail a száz évvel ezelőtti roadsterek hangulatát kelti életre; mindössze négy példányban készült. Először volt a Sweptail, majd jött a Boat Tail, végül pedig itt a Droptail: a Rolls-Royce Coachbuild részlegének harmadik egyedi modellfejlesztése. Nemcsak beltéri konfigurációjában tér el testvéreitől az újdonság, hanem abban is, hogy a karosszéria módosított arányaihoz igazodva újrarajzolták az ikonikus hűtőmaszkot. A márka történetében először törésvonalakat vittek a rácsozatba.
Ebben a modellben is helyet kapott egy, az ügyfél által megrendelt, egyetlen példányban legyártott Audemars Piguet kronográf – amely kiszerelhető és karóraként is viselhető.
Négy éven át tartott a minimalista műszerfal kialakítása, egy sor funkciót a speciálisan felnyitható könyöklő alatt helyeztek el. A Rolls-Royce Droptail speciális arányaihoz nem volt elég átalakítani a márka meglévő platformjait: vadonatúj monocoque szerkezetet terveztek, amely alumíniumból, acélból és karbon kompozitokból épül fel. Még a jól ismert 6.6 V12-es erőforrás sem úszta meg módosítások nélkül: a 30 lóerős teljesítménytöbblet nem hangzik soknak, ám ez a tuning is olyasvalami, amire még nem volt példa a Rolls-Royce Coachbuilt programjának történetében.
Összefoglaló
Modell | Bemutatás éve | Ár (dollár) | Ár (forint) | |
10. | Bugatti Divo | 2019 | 5,8 millió dollár | 2,1 milliárd forint |
9. | Pagani Imola Roadster | 2023 | 6 millió dollár | 2,2 milliárd forint |
8. | Pagani Huayra Codalunga | 2022 | 7,4 millió dollár | 2,7 milliárd forint |
7. | Mercedes-Maybach Exelero | 2005 | 8 millió dollár | 2,9 milliárd forint |
6. | Bugatti Centodieci | 2019 | 9 millió dollár | 3,3 milliárd forint |
5. | Rolls-Royce Sweptail | 2017 | 12,8 millió dollár | 4,7 milliárd forint |
4. | Bugatti La Voiture Noire | 2019 | 16 millió dollár | 5,8 milliárd forint |
3. | Pagani Zonda HP Barchetta | 2017 | 18,5 millió dollár | 6,8 milliárd forint |
2. | Rolls-Royce Boatail | 2021 | 28 millió dollár | 10,2 milliárd forint |
1. | Rolls-Royce Rose Noire Droptail | 2023 | 32 millió dollár | 11,7 milliárd forint |
Ez is érdekelhet: a 10 leggyorsabb új autó Magyarországon