Az abroncsok életkorát is figyelembe kell venni használatkor, de ma már általánosan elfogadott állapot, hogy a megfelelően tárolt gumiabroncs ötéves koráig egyenértékű a frissen szállítottal. Ehhez illően a garanciaidő is a vásárlás pillanatával kezd ketyegni, nem a gyártásától kezdve. 

A három éves is lehet új

A Magyar Gumiabroncs Szövetség álláspontja szerint lényeges  megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.

Az abroncsok életkorának meghatározásában segítségünkre lehet az oldalfalon feltüntetett DOT szám.

A számsor jelenleg 13 karakter hosszúságú, és elég sokat elárul az abroncsról.

  • Az első csoport három karakterből áll, amelyek a gyártóüzem kódját jelölik. Az új jogszabályok értelmében a gyárkód mostantól két helyett három karakteres lesz. Ez a plusz számjegy az oka annak, hogy a DOT kód összesen 13 karakter hosszúságú lesz.
  • A második csoport hat karakterből áll, amelyek a gumiabroncs méretét, típusát vagy egyéb fontos tulajdonságait azonosítják, ezek a karakterek nem a gyártó által választhatóak.
  • Az utolsó négy számjegy a gyártási dátumot jelöli. Az első két szám a gyártás hetét, míg az utolsó két szám az évet mutatja. (Például egy „2910” kódú abroncs 2010 29. hetében készült.)
  • A teljes DOT kód (beleértve a dátumot is) minden abroncs legalább egyik oldalfalán fel van tüntetve. A másik oldalon vagy teljes DOT kód szerepel (dátummal együtt), vagy egy részleges DOT kód, ami nem tartalmazza a dátumot és az opcionális karaktereket – ez a gyártó döntésétől függ.

Vannak még jelölések bőven!

Szerepelhet a gumi oldalfalán a peremvédelem, angolul Rim Protection Bar rövidítése, ami lehet a Yokohama által használt RPB, de FSL (Bridgestone, Pirelli, Vredestein) esetleg MFSL vagy MFS (Maximum Flange Shield, pl. Dunlop), netán FR a Continental- és a Semperit-gumiabroncsokon. Az FP, azaz Fringe Protector vagy Flanc Protector kifejezést a Goodyear és a Michelin használja, erről itt olvashattok bővebben.