A Stellantis-konszern nehéz helyzetbe került az elmúlt időszakban. A csoporthoz tartozó Fiat egyik típusának gyártását leállították a gyér kereslet miatt, Észak-Amerikában komoly bajok vannak, zuhant a profit, hatalmas raktárkészletek halmozódtak fel és egymást érik az elbocsátások. Ennek következtében, bennfentes információk szerint inog Carlos Tavares vezérigazgató pozíciója is.
Ez utóbbi csak iparági pletyka, de a tények is mutatják a válságos helyzetet. A cégcsoport minden téren költséget csökkent, ennek keretén belül pedig az év végén bezárja és eladja a nagy arizonai járműtesztelő központját – értesült a CNBC.
Az Arizona Proving Grounds, amelyet járművek fejlesztésére és tesztelésére használnak, 1620 hektáron terül el Phoenix és Las Vegas között, Yuccában, Arizonában.
Ez a döntés a cégcsoport legújabb költségcsökkentési intézkedése Carlos Tavares vezérigazgató vezetése alatt, aki egyre nagyobb nyomás alatt áll a részvényesek, a kereskedők és az Egyesült Autómunkások Szakszervezete (UAW) részéről, mivel a vállalat pénzügyi teljesítménye elmarad a várakozásoktól.
A bezárást előbb három, az ügyet jól ismerő forrás erősítette meg a CNBC számára, de Stellantis péntek reggel megerősítette a bezárást, hivatkozva a vállalat folyamatban lévő költségcsökkentési intézkedéseire.
„A Stellantis továbbra is keresi a lehetőségeket a hatékonyság javítására és a működés optimalizálására, hogy biztosítsa a jövőbeli versenyképességet a mai gyorsan változó globális piacon” – áll a vállalat e-mailes nyilatkozatában. Ennek lehet része, hogy a Stellantis tervei szerint jövőre a Toyota tulajdonában lévő arizonai tesztelőbázist fogja használni – tudta meg két, az ügyet ismerő forrás. A Toyota 2021-ben nyitotta meg a tesztközpontot, amelyet drága fenntartani, így más vállalatok számára is megnyitották a kapukat.
Ez a döntés pedig nem segít a szakszervezetekkel ápolt viszony javításában, ami így sem túl rózsás. A Bloomberg News szerint ugyanis a Stellantis a mérnöki munkaerő nagy részét olcsóbb, alacsonyabb bérszínvonallal rendelkező országokba telepítené át. Oda, ahol az egy főre jutó költség évente körülbelül 50 000 eurót (20 millió forint) tesz ki, ami jóval kevesebb, mint az Egyesült Államokban és Európában hasonló pozícióban dolgozók esetében.
Technológia szintjén is változtatna a többek között az Opel, Peugeot, Citroen, Jeep, Alfa Romeo, Fiat, DS márkákat is magában foglaló vállalat: