Dokumentált bizonyítéka jelent meg a jó öreg, „akinek van pénze majomra, annak legyen banánra is” közmondásnak. A helyszín az Egyesült Államok, ahol amúgy is egzotikus ritkaság a Mercedes, de a szóban forgó példány mindenhol ritka, és fenntartása bármelyik kontinensen drága, főleg ha minden munkafolyamat szakszervízben történik. 

Ez az autó nem más, mint az AMG kezelésén átesett R-osztály. A Mercedes mindössze 200 darabot gyártott belőle az egész világ számára, így nemcsak az R-osztály legkülönlegesebb tagja, hanem az egyik legritkább AMG modell is, amit valaha készítettek.

A 6,2 literes nyolchengeres motor 500 lóerős, nyomatékból 630 Nm áll rendelkezésre, mely több mint elég a családi fuvarokhoz. A 7 gangos automata váltóval és hátsókerék-hajtással 4,6 gyorsul 100 km/órás sebességre, a tű pedig egészen 250-ig szaladhat a sebességmérőn. 

Azt hiszed sokat költöttél szerelőre? Nézd meg ezt a használt Mercedest! 1

Úgy vélik, hogy valamivel több mint a fele jutott el az Egyesült Államokba, így a tulajdonosok valóban egy különleges autós körhöz tartoznak. Ez talán megmagyarázza, miért tartják értéküket folyamatosan 30 000 dollár (11,3 millió forint) felett, annak ellenére, hogy közel két évtized telt el az egyetlen, 2007-es gyártási széria óta, és miért kelt el a jól dokumentált előéletű darab 50 000 dollárért (18,8 millió forint) a Cars&Bids oldalon.

Ez a gép mutatja meg, hogy egy ilyen ritka sportos darab fenntartása elképesztően drága lehet, és ez a konkrét példány erre tökéletes példa. 2019 eleje óta az eladónak körülbelül 42 500 dollárról (16 millió forint) van számlája. (Ebben az is benne lehet, hogy Észak-Amerikában az európai autók prémium vagy luxusautónak számítanak, a Volkswagenek javítása is átlagon felüli költség, mert nem foglalkozik velük a sarki szerviz, a kisebb versenyben magasra lehet árazni a munkákat. A szerk.)

Azt hiszed sokat költöttél szerelőre? Nézd meg ezt a használt Mercedest! 2

Hogy lehet egy ilyen összeget összeszedni?

Nos, ez az a naiv kérdés, amit csak az tesz fel, aki még soha nem birtokolt használt luxusautót, amiről rég lerohadt a gyári garancia. Egyetlen javítási számla 17 020,06 dollár volt  (6,4 millió forint). Ez magában foglalta a hengerfejcsavarok cseréjét, ami körülbelül 25 munkaórát igényelt.

Ezeknél a motoroknál előfordulhat, hogy a csavarok feje egyszerűen leszakad (!), így hengerfejrepedéshez hasonló tüneteket produkál a motor: hűtővízzel keveredik az olaj, rengeteg a hibakód, jöhet a tréler. Ez egy hibamegelőző beavatkozás volt, ami tényleg jól jöhet a következő tulajdonosnak. Persze meg lehet úszni sokkal olcsóbban is, de akkor nincs bizonyító erejű számla, egy másik tulaj otthon cserélte a csavarokat, és sokat spórolt a merész vállalkozással:

Ezen kívül a tulajdonos úgy döntött, hogy Weistec Engineering tuningalkatrészekkel is felszereli az autót, beleértve egy 4 495 dolláros kipufogórendszert. Nyilvánvalóan nem sajnálta a pénzt a különleges gépre. 

Ezen felül érdemes megemlíteni, hogy a hirdetéshez 78 oldalnyi, 2015-ig visszanyúló szervizelési dokumentációt töltöttek fel. Pozitívumként elmondható, hogy valószínűleg ez az egyik legjobb R63-as a piacon, tekintve, hogy minden szükséges munka már el van végezve. 

A beépített tuningalkatrészeknek hála a konkrét autó erősebb is, mint a gyári kivitelek, 623 lóerőt és 748 Nm nyomatékot produkál, bár nincs erre vonatkozó teljesítménymérési eredmény a dokumentációk között. Igaz, ellenfele sincs, ekkora családi egyterű ilyen erővel nincs hasonló sem, így a különlegesség fokát nézve nem is annyira veszedelmes a fenntartás.