A KGST-s járművek nosztalgiafaktora nem csak a Ladák árait lőtte az egekbe. A kétkerekűek között a Simson áremelkedése a legfeltűnőbb. 10-15 éve még a Simson volt a legolcsóbb belépő a kismotorok bütykölős, benzinszagú világába, ma már azonban több százezer forintért cserélnek gazdát ezek a gépek, és a milliós tétel sem ritka. 

A nosztalgia mellett azonban más előnye is van a Simsonoknak Németországban, amiért újra népszerűek lettek. Ezekkel a mopedekkel ugyanis egy jogi kiskapunak köszönhetően még mindig lehet „száguldani” akár 60 km/órás sebességgel. 

Jogi előny miatt lehetnek drágák az öreg Simsonok

Tehetik ezt annak ellenére, hogy a többi segédmotoros kerékpárra 45 km/órás korlátozás vonatkozik Németországban. Sok rajongó a nosztalgiafaktor mellett ezért is újraépíti a veterán kétütemű kismotorokat, gyakran modern alkatrészekkel felújítva, miközben az eredeti, az engedélyhez szükséges típusazonosítót megőrzik. Ezek lesznek később az igazi keresett darabok, NDK-s plakettel, 60 km/órás elérhető végsebességgel: ezek ára a német piacon akár a 4000 eurót (1,6 millió forint) is elérheti. 

A furcsa helyzetet a történelem szülte

Az NDK-ban gyártott és 1992. február 28. előtt forgalomba helyezett járművekre alkalmazzák ezt a törvényi kivételt. A német újraegyesítés után a közlekedés ezen területén megtartották a keleti blokkhoz tartozó szabályokat, visszafelé nem alkalmazták a jogi változásokat. Így a régi Simsonokra maradtak a régi szabályok, csak az újonnan forgalomba helyezett mopedekre vagy a külföldre exportált típusokra vonatkozik a 45 km/órás kitétel. 

Ennek oka, hogy az exportra szánt járművek nem kaptak egyedi vagy általános forgalmi engedélyt, ezért nem tartozhatnak a kivételes szabályozás alá. Így tényleg csavaros a történet: egy Magyarországról behozott, öreg Simson sem mehet 60 km/órával, de alkatrészei felhasználhatóak egy helyi, eredeti plakettel rendelkező váz felújításához. 

Az ndr.de riportja szerint ezen a ponton jönnek képbe a csalók. A Bulgáriából, Magyarországról, Romániából visszaáramló készletekkel seftelők között akadnak olyanok, akik megpróbálják átverni a vevőket, és eredeti németként árulják a fillérekért beszerzett, rossz műszaki állapotú motorokat. 

A Simson

A Simson az 1970-es évekre kivezette a madarakról elnevezett típusokat (Spatz: veréb, Sperber: pacsirta, Habicht: sólyom), csak a Schwalbe maradt a modernebb S50-es mellett. Ezt követte az S51-es az 1980-as években, ami egyfajta ráncfelvarrás volt az elődhöz képest. Teljesítményben ezek gyárilag a 3-4 lóerős tartományban mozogtak, az S51 Enduro elvileg 3,75 lóerőt adott le 5500/perc fordulaton.