Ha elmúltál 30 egészen biztos, hogy babettás korszakod fiatalként, vagy volt olyan haverod, aki egész nap Babettával veretett, aztán tekerte, amikor kifogyott a benya, vagy beköpte a gyertyát és nem indult.

Az én babettás korszakomat keresztapámnál éltem ki, akinek egy babakék és egy zöld Babettája volt. Sosem fogom elfelejteni, amikor unokatesómmal megindultunk a falusi fagyizó felé a két mocival. A világ királyai voltunk…

Néhány napja pedig virtuális üzenet landolt a szerkesztőségben, amire azonnal felkaptam a fejem. Szaniszló Zsolt – aki Babetták átalakításával foglalkozik – keresett meg minket, és munkái azonnal felébresztették bennünk a tinédzsert. Kifaggattuk a mestert.

Honnan jött az isteni szikra?

Zsolt azt vette észre a közösségi média motoros csoportjai között szőrözve, hogy itthon kizárólag cafe racer vagy rat stílusú Babettákat építenek. Kicsit ez kezdett egyhangú lenni, ezért úgy gondolták megnézik, mit lehet kihozni egy Babettából az imént említett stílusokon felül.

Az alapok

„Volt otthon egy Babetta 210-es, így elővettem és a kollégámmal agyalni kezdtünk, amelynek az eredménye egy bobber-forma lett; a motor neve is innen ered: Babber” – mesélte Zsolt.

Az első a képeken is látható bordó Babber volt. Itt a 210 Babetta vázba toldottak 207-es lengőkarokat, igy hosszabb lett a váz. Előre 24×3-as kerekek kerültek 180-as féktárcsával, hátulra pedig 2,5×16-os felni, 110/90-es gumival.

Olyan Babettákat készített egy magyar szerelőpáros, hogy a kés megáll a levegőben 1

A rugós ülés kicsit lejjebb tették, a pedállal tekerős gyári indítási megoldást átalakították berántósra, és kapott egy Dollerto karbit, LED-es világítást. A bordó színt egyedileg keverték és adtak hozzá egy kis extra csillogást. A fekete részek porfestéssel készültek.

„Ez a motor elég nagy sikert aratott, és gyorsan gazdára talált, majd jött egy felkérés, hogy építsünk még egy Babbert. A megrendelőnek volt egy sárga 207-es modellje, az volt a kérése hogy azt újítsuk fel gyárira és építsünk mellé egy sárga Babbert” – folytatta Zsolt.

Második menet

Teljesen ugyanolyat nem akartak, mint a bordó volt, ezért változtattak a kerekek és fékek méretén, az ülés típusán és a váz formája is kicsit más lett. A 207-es blokk 210-es hengert, hengerfejet kapott, valamint Dollerto karburatort, és ez is berántós lett, eltüntetve ezzel a pedálokat.

Olyan Babettákat készített egy magyar szerelőpáros, hogy a kés megáll a levegőben 25

A harmadik motornál szintén változtattak a kerékméreteken, ez már kapott első sárvédőt, másfajta lámpákat a váz itt is módosult és élénkpiros színre fújták.

Szaniszló Zsolt és kollégája, Murányi Roland továbbra is serényen építgeti a Babbettákat, több projektjük is fut a ReleWheels garázsában. 

A Babetta

A cseh mopedek vérfarkasa (a PS-gyár terméke – Považské nevet a városról, és a Strojárne nevet a gépgyártásról kapta) a Linda sorozatban filmes sikereket is megélő Babettát szinte minden magyar ismeri. G. Ulicky és J. Safarík motorja 23 és 16 colos kerékkel került piacra, 1971-ben indult a sorozatgyártás, végül a kisebb kerékkel szerelt verzió ért el sikereket. Rendkívül rövid idő alatt a PS számos eltérő típust készített a kismotorból a különböző igényű piacokra: 207.200, 207.300, 207.400, 207.500, például a németeknek és hollandoknak külön egy 25 km/h végsebességű változatot, az Egyesült Államokba egy 30 km/órást, a hazai piacot pedig 40 km/órás végsebességgel hódította meg.

Olyan Babettákat készített egy magyar szerelőpáros, hogy a kés megáll a levegőben 27

Babetta 207 – Fotó: Miroslav207/Wikipédia