Íme néhány alapvető tanács és szabály, amelyek segítenek abban, hogy késő őszi/téli időjárási körülmények között is biztonságosan közlekedhessünk és nem csak mi lássunk, hanem minket is lássanak.

1. Nappali menetfény

  • Szériafelszerelés: az EU-ben forgalomba hozott autókban 2011 óta kötelező a nappali menetfény, amely automatikusan vagy külön kapcsolható módon aktiválódik. A nappali menetfény kifejezetten a láthatóságot segíti, erősebb a helyzetjelző fénynél, de gyengébb a tompított világításnál.
  • Hátsó lámpák: sok autótípus esetében a nappali menetfény mellett nem kapcsolódnak fel automatikusan a hátsó lámpák, ami rossz látási viszonyok között veszélyes lehet, ezért arra mindig figyeljünk, hogy a hátul is világítsunk, ha ezt az időjárás megköveteli.

2. Tompított világítás

  • A KRESZ szerint: éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a járműveknek tompított fényszórókkal kell világítaniuk, nem elegendő a nappali menetfény.
  • Ködös időben ajánlott: őszi/téli, ködös időszakokban a tompított világítás nappal is javasolt, mert így biztosan felkapcsolnak, láthatóvá válnak a hátsó, piros helyzetjelző fények is.
  • Tompított és távolsági fényszóró különbsége: a távolsági fényszóró fénye ködben visszaverődhet a sofőrre, ami zavaró lehet vezetés közben, ezért csak indokolt esetben ajánlott használni. Ilyenkor maradjunk a tompított fénynél és az első ködlámpánál (ha van az autón).

3. Ködlámpák használata

  • Első ködlámpa: általában alacsonyan helyezkedik el, hogy a fény bevilágíthasson a köd alá, így növelve a látótávolságot.
  • Hátsó ködzárófény: erőteljes fénnyel világít, amely nagyobb távolságból is látható. Ködös időben észrevehetővé teszi az autót a mögötte közlekedők számára, de javuló látási viszonyok között mindenképp le kell kapcsolni, hogy ne vakítsa el a többieket. És mindig csak a sorban az utolsó autós használja! Ha mögötted már autózik valaki – és nem ment beléd –, te bátran lekapcsolhatod a ködzárót, mert lát téged, ő majd felkapcsolja.

4. Ésszel használd a ködlámpát!

  • Ha hosszabb sor alakul ki, az első és hátsó ködlámpákat érdemes lekapcsolni, hogy ne zavarják a többi járművet. Amennyiben egyedül, vagy sor végén haladunk, célszerű visszakapcsolni a ködlámpákat a láthatóság javítása érdekében.

5. Nappali menetfény utólag

  • Utólagos felszerelés: a nappali menetfény utólagosan is felszerelhető, de fontos, hogy a lámpák elhelyezése és működése megfeleljen az előírásoknak. A műszaki vizsgán ellenőrzik, hogy a fények megfelelnek-e az európai E jelölés és az RL (running light) követelményeknek.
  • Vizsgakövetelmények: a nappali menetfények használatakor figyelni kell arra, hogy a tompított fény bekapcsolásakor a menetfény automatikusan alacsonyabb fényerőre váltson vagy kikapcsoljon.

6. Ködlámpa-fetisiszta vagy? Ennyire büntethetnek meg!

  • A KRESZ kimondja: „Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.”
  • 6/1990 KÖHÉM rendeletben konkrétan meg van fogalmazva: „Az első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását. 5.14. Hátsó ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét.”
  • Az előzőek alapján kijelenthető: a ködfényszóró köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhő képződése esetén, a hátsó ködlámpa pedig kizárólag köd esetén használható! Ha pedig nem így teszel, azaz a látási viszonyok nem indokolják a ködlámpák használatát, a rendőrök akár 30 ezer forintos bírságot is kiszabhatnak.

A világítás helyes használata nem csak a szabályok betartását jelenti, hanem elősegíti a biztonságos és balesetmentes közlekedést mindenki számára.