Amikor egy teljesen új technológia kerül kereskedelmi forgalomba, akkor a kezdeti magas ár természetes. Így volt ez a számítógépekkel, mobiltelefonokkal, és az elektromos autó sem kivétel. Az 1990-es években még csak pár nagyon fontos ember zsebében lapult a féltéglányi, méregdrága mobiltelefon, ma pedig alig akad ember a földön, aki ne rendelkezne ilyen készülékkel.
Ezek a készülékek hamar elértéktelenedtek, ahogy a még hatékonyabb, több funkcióval rendelkező új generációk megjelentek. Az újításra fogékony és tehetős vásárlók mégis megvették ezeket, nem törődve az értékvesztéssel.
Akik az elmúlt években Porsche Taycant vettek, azok vaskosan ebbe a kategóriába tartoznak. Gyakorlatilag elégették a pénzt, azért, hogy korán megtapasztaljanak egy modern technológiát a mindennapokban.
Más oldalról nézve viszont őrült bukóban ülnek, amit nehéz józan érvekkel alátámasztani.
A Jalopnik.com hozott egy érdekes példát. A Bringatrailer.com oldalán találtak egy ízlésesen konfigurált Taycant GTS verzióval. Csak az opciók 60 ezer dollárba kerültek rá, a vevő megrendelte a Burmester prémium-hifirendszert, kiválasztotta a Racing Green árnyalatot, és mindennel együtt 193 710 dollárt fizetett a kocsiért. Az autót 2023 végén kapta meg, és 322 napnyi birtoklás után úgy döntött, eladja.
A licit végén pedig realizálhatott egy 38 százalékos értékcsökkenést. Mindössze 973 kilométert tettek meg az autóval, és ez napi 229 dollárba, vagyis nagyjából 88 ezer forintba fájt neki. Igen, ha csak állt az autó a garázsban, és a légy se szállt rá, akkor is 88 ezer forinttal csökkent az értéke naponta.
Tehát az új, makulátlan autót ilyen nyomott áron tudták csak eladni, és nincsenek egyedül.
Ahogy esik az új elektromos autók ára, javulnak a töltési idők, fejlődik az akkumulátortechnológia, és Kína a világra rúgta az ajtót, úgy zuhannak az elmúlt évben értékesített villanyautók árai. Főleg a magasabb árkategóriákban észlelhető óriási beszakadás.
A Wired nemrég megvizsgálta az elektromos autók értékcsökkenési trendjeit az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok piacain. Egyes modelleknél különösen rossz értéktartást figyeltek meg. Nagy-Britanniában például a Ford Mustang Mach-E és a Polestar 2 egy év alatt 52 százalékot veszített eredeti listaárából, ha beszámítási értéküket nézzük. Ehhez képest a Tesla Model 3 jobban teljesített, 12 hónap és 16 ezer kilométer alatt „csak” 45 százalékot veszített értékéből.
Az igazi meglepetés azonban a Mercedes EQE volt. Ez az elektromos szedán mindössze 12 hét alatt közel 50 százalékot veszített az értékéből, ami kiugróan rossz teljesítmény az elektromos autók piacán. Jelenleg nálunk a típus EQE 300-as kivitelben 30-40 ezer kilométerrel, 18-19 millió forintért érhető el használtan. Visszatekintve látható, hogy 2023 végén még 29 950 000 forintról indultak a listaárak, tehát bő tízmillió forintot csökkent az ár szűk egy év alatt, és emiatt a gyártó is kénytelen volt engedni: jelenleg az EQE alapára 27,6 millió forint.