A Toyota nagy lökettérfogatú, hat- és nyolchengeres motorjai nálunk inkább műszaki érdekességnek számítanak, de például az észak-amerikai piacon nagyon népszerűek. Ezek a motorok azonban elérték azt a határt, ahol már nem fejleszthetők tovább, mert a szigorodó emissziós normák miatt forgalmazásuk nem lehetséges.
A Toyota a Föld piacain összesen mintegy nyolcszáz különböző motort vagy motorváltozatot kínál az ügyfeleknek. E mögött a hatalmas szám mögött igazi gyártási, logisztikai és készletezési rémálom van, amit szeretne csökkenteni a japán gyártó. Így a jövőben a Toyota tizenhét erőforrást – és azok különböző piacokra és törvényi előírásokra optimalizált változatait – fog majd forgalmazni.
A folyamat hosszú lesz, de már megkezdődött
A nagy átalakulás egyik első kézzel fogható eredménye a Toyotákban, Lexusokban már elérhető 2,4 literes Dynamic Force turbómotor. A négyhengeres gép V6-osokat vált le, így például Észak-Amerikában a nagy múlttal rendelkező Crown szedán, valamint a Tundra és a Tacoma pick-up is ezt a gépet kapja. Nem véletlen, hogy az új 2,4-es gép a kínálat tetején helyezkedik el, hiszen már eleve úgy tervezték, hogy öntöltő és plug-in hibrid rendszerek része legyen. Az erőforrás az elektrifikáción túl is a legmodernebb műszaki megoldásokat kapta meg.
A D-4S befecskendezés kétlépcsős, hiszen a közvetlen befecskendezés mellett a szívócsőbe is jut üzemanyag. A direkt befecskendezés növeli a teljesítményt és a hatásfokot, de ennek ára van: az eddigi tapasztalat azt mutatja, hogy a közvetlen befecskendezés elkerülhetetlenül karbonlerakódásokhoz vezet a szelepeken, ami aztán drámai módon rontja teljesítményt és az emissziót, majd végül magát a motort is tönkreteheti. Mivel a Toyota ezt a megoldást szívócső-befecskendezéssel kombinálja, a karbonlerakódás várhatóan nem okoz majd gondot, a szívócsőből érkező üzemanyag tisztító hatása miatt ugyanis a lerakódás ki sem alakulhat.
A 2,4 literes turbómotor 340 lóerős, a turbó miatt nagyobb a nyomatéka, mint a korábbi 3,5 literes V6-os szívómotoroknak. Emellett a motor komfortosabban is vezethető, mert a nyomatékcsúcs kisebb fordulatszámnál érkezik, a kevesebb henger pedig a fogyasztásra van jó hatással.
A magyar piacon a 2,4 literes turbómotor a Lexus RX500h-ban kapott helyet, a hibrid rendszerrel kombinálva a 2,2 tonnás SUV-ban 371 lóerő a rendszerteljesítmény, a gyorsulás 100 km/órára alig tart tovább hat másodpercnél, ám az átlagfogyasztás csupán nyolc liter.