Ezen a héten megérkezhetnek az első igazi hófelhők az ország fölé, és ha úgy alakul az időjárás, akkor a csapadék az ország északi felén hó formájában hullhat le, itt vastagabb hóréteg is kialakulhat. Egyre ritkább jelenség ez itthon, így autóvezetőként még inkább készülni kell rá, tapasztalatlan sofőröket meglephetnek a megváltozott útviszonyok.

Szerencsére már rengeteg használt autóban is van segítség erre az esetre. Az autókban már lassan húsz éve elérhetők a vezetési tulajdonságokat befolyásoló különféle üzemmódok. Ezek között gyakran akad olyan, amit kifejezetten a havas, csúszós, téli körülményekre fejlesztettek ki a mérnökök. 

Ezernyi magyar autóban ott van a gomb, ami jól jöhet télen 1

Ezt a funkciót általában egy műszerfalon található gombbal lehet elérni, vagy a több vezetési móddal rendelkező modellekben egy választótárcsa elforgatásával. Ilyen rendszer működik például a Suzuki S-Crossban, amiben az AllGrip SELECT rendszer négy vezetési módot kínál, köztük a „snow” üzemmódot, amely a havas útviszonyokhoz igazítja a jármű viselkedését. De tud ilyet a Hyundai, a Kia, a Lexus több modellje, és még sorolhatnánk a típusokat. 

A gyakorlatban ez a funkció több szempontból módosítja a hajtáslánc viselkedését a jobb stabilitás érdekében.

Először is, megváltoztatja a motor teljesítményleadását és a gázpedál érzékenységét, így nem érkezik hirtelen túl nagy nyomaték a hajtott kerekekre, azok nem pörögnek ki, ezzel megőrizhető az autó irányíthatósága és stabilitása. 

Ezernyi magyar autóban ott van a gomb, ami jól jöhet télen 2

 

Automata váltó esetén megváltozik a fokozatok kapcsolásának ideje, a rendszer egyenletesebben osztja el a nyomatékot, hogy megakadályozza a kerekek tapadásvesztését. A négykerék-hajtású modellek tulajdonosai érzik a legnagyobb előnyét ennek a funkciónak, de a funkció hatékony a kétkerék-hajtású autók esetében is.

A funkció hasznosságát ki kell tapasztalni, egy próbát mindenképp megér, de mint minden vezetéssegítő rendszer, ez sem hibátlan, működése bizonyos esetekben bosszantóbb lehet, mint hasznos. Ezen túl természetesen a legfontosabb, hogy tisztában legyünk a megváltozott útviszonyokkal, és idejében megismerjük az autónk erősségeit, gyengeségeit csúszós úton. Ebben a kérdésben több hazai vezetéstechnikai központban tudnak hasznos tanácsokat adni. 

Fontos a hirtelen mozdulatok kerülése  gyorsításkor, fékezéskor és kanyarodáskor.

Ellenőrizzük a tapadást!

Jobb tisztában lenni azzal, mennyire fognak a gumik. Ahogy a forgalom engedi, egyenes szakaszokon határozott fékezéssel kideríthetjük, hogy mennyire tapad az út. Legyünk óvatosak, ha már enyhe lassításnál is működésbe lép a blokkolásgátló vagy megcsúsznak a kerekek.

Kanyarban csak kormányozzunk!

Száraz úton a modern autók rengeteg vezetési hibát elviselnek, amit havas aszfalton csúnyán megbosszulhatnak. Ne fékezzünk bele a kanyarba a kormányzással egyszerre, mert a guminak épp elég az oldalirányú erőket átvinni, nemhogy még hosszirányúakkal (fékezés-gyorsítás) küzdjön. A forduló előtt fékezve vegyük fel azt a sebességet, amivel biztonságosan átjutunk a kanyaron! Lassabban próbálkozzunk, mint száraz úton szoktunk kanyarodni. Aki a kanyarban lassít vagy elveszi lábát a gázról, az könnyen meg is pördülhet.

Veszélyesek a havas nyomok

Amikor az autók kijárt nyomokban haladnak, az előzés hatványozottan veszélyes. A nyomból kihajtva vagy a vályúkba visszatérve a jeges partfalak könnyen megpördítik az autót. Minden előjel nélkül landolhatunk a szembejövő sávban és még csak gyorsan sem kell menni hozzá. 

Ha feltétlenül előzni akarunk, akkor határozott, de óvatos mozdulattal váltsunk sávot. Számítsunk rá, hogy az autó kifarolhat, készen kell állni a megcsúszás irányába történő kormányzásra (ellenkormányzásra). Ha lehet, visszatéréskor hagyjunk nagy távolságot a megelőzött járműtől. Hogy meg tudjon állni, ha netán megpördülnénk.