Az elmúlt években elkényelmesedtünk, nem volt komolyan vehető tél, zord időjárás már jó ideje, de idén viszont már november végén megkaphatjuk az első komolyabb havazást.

Az időkép.hu előrejelzése szerint „péntek hajnalban és délelőtt egy mediterrán ciklon hozhat sokfelé kiadós csapadékot: az ország déli felén eső, havas eső, északi felén hó formájában hullhat le, itt vastagabb hóréteg is kialakulhat”.

Ha ez így megy tovább, muszáj a szokásosnál jobban ráhangolódni az évszakra, bármennyire is fáj. De mivel tehetjük elviselhetőbbé a téllel való együttélést, ha autózni is szoktunk? 

Így készülhetünk a havazásra

Autónkon most már ott feszül egy szett megfelelő minőségű téli abroncs, az ablakmosó tartály az évszaknak megfelelő, téli folyadékkal van feltöltve, és az ablaktörlő lapátok is flottul működnek? Ha ezekre igen a válasz, akkor már van egy jó kezdőszettünk, a reggeli indulást pedig egy jégkaparó-seprű kombóval tudjuk kellemesebbé tenni.

Ezeken felül van a „felkészültek téli szettje” elég hasznos holmikkal, amiket magaddal cipelhetsz, és jól fognak majd jönni egyszer. Ilyen a bikakábel, ha régi autód van, vagy vacakol már benne az akkumulátor, de ezzel segíthetsz másoknak is – begyűjtve a jófejségért járó elismeréseket. Zseblámpa, egy alap szerszámkészlet csavarhúzóval, 10-13-as villás kulccsal, egy fogóval esetleg, ezek bármikor jól jöhetnek. És itt egy korábbi videónk is arról, mi minden hasznosat vihetsz még magaddal:

Téli vezetési tippek

Elsődleges a megelőzés, a defenzív, megfontolt, de forgalmat nem akadályozó haladás. Ehhez pedig nincs szükség komoly tanfolyamra, elég, ha kellően odafigyelve betartjuk ezeket a tanácsokat:

Szánjunk időt a takarításra

Ez még nem vezetéstechnika, de legalább annyira fontos! Nehéz, de keljünk korábban, szánjunk rá időt, és alaposan takarítsuk körbe a kocsit. A tetőn összegyűlt hótömböt is seperjük le, ez később az idő enyhülésével veszélyes tömbbé állhat össze, ami balesetveszélyes csomagként zuhanhat az útra. Jó ha tudjuk, Németországban bírság jár az autón felejtett nagy mennyiségű hóért. 

Indulni csak óvatosan!

Jeges úton könnyen kipörögnek a kerekek. Ha lehet, kettesben, a kuplungot finoman felengedve induljunk el. Automatikus váltóval aktiváljuk a téli üzemmódot, ha nincs ilyen, próbáljunk meg kézzel kettesbe kapcsolni elinduláshoz, és itt is érzéssel adagoljuk a gázt. 

Legyünk tisztában azzal, milyen úton haladunk

A téli vezetés legtrükkösebb része, hogy mindig változnak a tapadási viszonyok. A száraz aszfaltot bármikor felválthatja némi latyak, lefagyott szakasz, nehezen észlelhető jégréteg.

Ezért alapvető az óvatosság! Alacsony sebességnél, üres, egyenes szakaszon egy enyhe fékezéssel könnyen kideríthető, lépésben kell-e közlekedni. Ha ilyenkor a blokkolásgátló jellegzetes daráló hangját halljuk, felvillan a menetstabilizáló sárga jelzése a műszerfalon, akkor felejtsük el a gyorsítást, és leheletfinom mozdulatokkal, fékezés helyett inkább csak a gáz elengedésével közelítsük meg a kanyarokat. 

Nem kell hősködni

Autópályán sokan elhiszik, hogy 100-zal menni havas úton biztonságos és normális, hiszen a többiek is ennyivel húznak el. Sajnos sokszor csak a fékezés, gázelvétel miatt elkönnyülő farú autó megpördülésekor derül ki, hogy sok volt a tempó. Inkább hajtsunk lassabban, de érjünk célba.

Óvakodjunk a jeges, kijárt nyomoktól

Amikor az autók kijárt nyomokban haladnak, az előzés hatványozottan veszélyes. A nyomból kihajtva vagy a vályúkba visszatérve a jeges partfalak könnyen megpördítik az autót. Minden előjel nélkül landolhatunk a szembejövő sávban, és még csak gyorsan sem kell menni hozzá. 

Ha feltétlenül előzni akarunk, akkor határozott, de óvatos mozdulattal váltsunk sávot. Számítsunk rá, hogy az autó kifarolhat, készen kell állni a megcsúszás irányába történő kormányzásra (ellenkormányzásra). Ha lehet, visszatéréskor hagyjunk nagy távolságot a megelőzött járműtől. Hogy meg tudjon állni, ha netán megpördülnénk.

A fekete jég bármikor támadhat

Van egy olyan jelenség, amit nem mondanak be reggel a rádióban, amire szinte mindig számítanunk kell, ha fagypont körül alakul a hőmérséklet. Ez a fekete jég, ami tulajdonképpen nem fekete, hanem egy hajszálvékony, átlátszó jégréteg az aszfalton, amelyet pont ezért nem lehet észrevenni vezetés közben. A fekete jég nemcsak szitáló csapadékból, hanem az autók kipufogógázának kondenzvíztartalmából is képződhet! 

Tényleg láthatatlan, csak azt vesszük észre, hogy a megszokott tempóval kanyarodva csúszni kezd az autó, pedig nincs csillogó jég, ami figyelmeztetett volna minket.

Ilyenkor tényleg fontos a követési távolság

Ugye csúszik az út, bármikor lehet egy jegesebb rész, ahol megnő a féktáv. Ez ellen a legjobb védekezés, ha van helyünk lassulni, és ilyenkor jön képbe a jó öreg követési távolság. Most tényleg teljesen felesleges, és eszement dolog mások lökhárítójába bújva vezetni.

Növeljük a megszokott követési távolságot: normál esetben az előttünk haladó jármű után 2 másodperccel kellene ugyanahhoz az útfelfestéshez érnünk, csúszós útfelület esetén azonban ezt nyugodtan megduplázhatjuk.

A következő télre legyünk még felkészültebbek!

A balesetek elkerüléséhez szükséges manőverek elsajátítása sajnos nem feltétele a jogosítvány megszerzésének, és nincs is benne a vérünkben, bárki bármit állít magáról. A tudást meg kell szerezni, gyakorlással, valódi helyzetekben rögzítve a megfelelő cselekvéssort, és megtapasztalva azt, milyen, ha már csúszik az autó, mennyi kell hozzá havon, és mit tehetünk akkor, ha az autó fara tör ki valamelyik irányba.

Érdemes tisztában lennünk az alul-, illetve túlkormányzottság fogalmával, illetve a beavatkozás lehetőségeivel, veszélyeivel, ezért még a téli idő beállta előtt jó, ha részt veszünk valamilyen vezetéstechnikai tréningen.