Meg vannak számlálva a hagyományos kézifék napjai, legalábbis ez derül ki a CarGurus által készített kutatásból. A számok nyelvére fordítva: manapság már csak az új autók 8 százalékában található kézifékkar, sőt, az idén piacra dobott 42 modell közül már csak egyhez, a Dacia Springhez kínálják.
Ugyanez az arány 2018-ban – amióta vezetik a statisztikát – még 37 százalék volt, majd az elmúlt években folyamatos csökkenést lehetett megfigyelni. 2019-ben az új autók 30, 2020-ban a 24, 2021-ben a 17, 2022-ben a 13, míg tavaly 9 százalékát szerelték kézifékkarral.
A jelenlegi 8 százalékot többek közt olyan márkák erősítik, mint
- az Audi (A1 Sportback),
- a Citroën (Ami, C3, C3 Aircross),
- a Dacia (Duster, Spring, Sandero, Sandero Stepway),
- a Fiat (Puma, Puma ST, Mustang),
- a Ford (Puma, Puma ST, Mustang),
- a Hyundai (i10, i20, i20 N, i30 N),
- a Mazda (Mazda2, MX-5),
- a Seat (Arona, Ibiza),
- a Škoda (Fabia, Kamiq, Scala),
- a Suzuki (Ignis, Swift, S-Cross, Vitara),
- a Toyota (Aygo X, GR Yaris, Hilux)
- és a Volkswagen (Polo, Polo GTI, Taigo, T-Cross).
Egyszerűségük miatt sokan a mai napig a hagyományos kézifékek pártján állnak, de az is mellettük szól, hogy olcsóbban javítható és szó szerint kézzel fogható. Ezzel szemben az elektronikus rögzítőféket – ami 587-ből 538 új modellnél már az alapfelszereltség része – azért szeretik, mert kevesebb fizikai erőfeszítést igényel és kevesebb helyet is foglal el az utastérben.
Emellett a legtöbb esetben automata funkció is jár mellé, azaz megálláskor magától rögzíti a kerekeket, majd induláskor önműködően old.