Kevés ember vág bele ilyen feladatba. Sokan nézzük vágyakozva a kertek végében letett öreg, fillérekért árult autókat, de nem vágnánk bele a vakmerő projektbe, a felújításba. Mert kevés az esély a sikerre, és annál több munkát, pénzt emészt fel egy autó talpra állítása. Pénzben pedig biztosan akkora a végösszeg, amiért könnyedén megvehetnénk egy „szaladgálós” autót a hétköznapokra. 

Mégis van akiket hajt a felfedezés vágya, a régi autók illata, a technika megismerése. A képeken látható 1987-es Volkswagen Passat B2 7 évig állt elhagyatottan. Tipikusan az a kocsi, amit már tízből kilenc ember leadna ócskavasnak. 

Megmenekült a roncsteleptől az öreg magyar Passat 1

Így ránézésre sokan már a fém árát számolgatták volna, de ez a Passat elkerülte a bontót

Szerencséje, hogy jelenlegi tulajdonosa Török Martin nem így állt hozzá a történethez. Ő inkább megvette, és megmentette, nekünk pedig elmondta, hogy jött össze ez az igazi autórajongó történet.

Kevesen adtak volna neki esélyt

 „Akitől vettem sajnos anyagi okok miatt nem tudta már fenntartani az autót, 89 000 Forintra tartották, végül 50 000 Ft-ért vettem meg, egy hét múlva pedig tréler hozta haza. Nagyon szeretem a veterán autókat, az akkori napi használatban lévő autómat (egy W140-es bálna Mercedes volt, 300-as turbódízel) sajnáltam használni és szerettem volna egy olcsó, könnyen szerelhető dízel autót.

Megmenekült a roncsteleptől az öreg magyar Passat 2

A Passat B2-esből négy, igen négy darab van most eladó a használtautó.hu oldalán

Ez tényleg egy olyan autó, amin bármit könnyedén meg lehet szerelni és mellette nagyon tartós is. A vételnél az első cél egy részleges felújítás volt: rozsdák kijavítása és egy részleges fényezés, hogy optikailag rendben legyen, valamint egy kisebb műszaki felújítás.”

Megmenekült a roncsteleptől az öreg magyar Passat 3

Az ilyen felújításokra csodálkoznak rá milliók a Youtube csatornákon, de Martin nem a hírnév miatt vágott bele, neki az autó megmentése volt a célja

Az persze gyorsan kiderült, hogy ez optimista becslés volt első körben, de Martin nem adta fel, sőt vállalta a kihívást. Ahelyett, hogy a hatalmas munkát látva lemondott volna a projektről, inkább belevágott a Passat teljes felújításába. 

Nincsen nehéz munka

„Maximalista vagyok és nem szeretek félmunkát végezni, így szépen lassan majdnem az autó összes alkatrésze sorra került.” – írta megkeresésünkre. A képek alapján úgy tűnhet, hogy teljesen átrohadt padlólemezzel állt az autó, de ez a Volkswagen kicselezte az idő vasfogát, Martin leírása szerint a „„küszöböt kellett cserélni mindkét oldalt, az ajtókat és a hátsó sárvédő íveket valamint a hátsó doblemezeket kellett foltozni. (Ami pozitívum, hogy az autó karosszériáját nem javították korábban, teljesen gyári állapotban volt.)

„Én igazából úgy gondolom, hogy nincsen nehéz munka. Mindent meg lehet csinálni, csak idő és pénz kérdése.”

„A fényezésre én készítettem elő az autót, ez mondjuk egy nagyon időigényes folyamat volt, mert akkor csináltam először és semmi tapasztalatom nem volt. De ebbe is bele szerettem volna tanulni, így magam csináltam. Tisztában vagyok vele, hogy ez nem egy profi restaurálás, de nem is az volt a cél. Számomra többet jelent, hogy a saját kezem munkája.

Sokan bele se gondolnak, hogy mennyi alkatrész van egy autóban. Ezeket mind egyesével meg kell tisztítani, le kell festeni ha indokolt, és ez rengeteg időt vesz igénybe...”

Megmenekült a roncsteleptől az öreg magyar Passat 4

Karosszéria munkák, egy ilyen autónál ez már mindig érzelmi befektetés, nem racionális döntés, de amikor újra gyűjti a kilométereket, akkor minden befektetett forint megéri

Egy Volkswagen Passat B2 még tíz évvel ezelőtt melós autóként húzták az igát, ma viszont már eltűntek az utakról, a fennmaradó darabok pedig ritka veteránnak számítanak. Így alkatrészeket nehéz találni hozzá.

Martin egy donorautóval oldotta meg a legfontosabb alkatrészek cseréjét, és tapasztalatai alapján a üzemeltetéshez szükséges alkatrészeket meg lehet vásárolni hozzá, pl. szűrők, szíjak, vízpumpa, vezérlés, fék ill. futómű alkatrészek. 

Megmenekült a roncsteleptől az öreg magyar Passat 5

Egy ilyen korú autónál az elrepedt, törött, elveszett beltéri elemek beszerzése sem egyszerű feladat

Végül a motor hibájára is fény derült, szerencsére még a hosszabb túrák előtt. „Pechemre az utolsó pillanatban a műszaki vizsga előtt ki kellett vennem a motort. Úgy gondoltam, hogy felteszem az i-re a pontot azzal, hogy leveszem az olajteknőt és lefényezem, hogy az is szép legyen.

Volkswagen Passat B2 (B32)

1981-ben jelent meg a második generációs modell, amelyet szintén ferdehátú és kombi kialakításban árultak, egészen 1987-ig gyártották. Műszaki újdonságai között az összkerékhajtás, a turbófeltöltés és az öthengeres Otto-motor éppúgy megtalálható volt, mint a mai BlueMotion modellek előfutáraként kínált, különösen kedvező üzemanyag-fogyasztású Formel E kivitel. A B2-sorozat Santana nevű lépcsőshátú verziója pedig igazi örökzöld klasszikussá vált.

A nyolcvanas évek e világautója nem csupán Emdenben, hanem Belgiumban, Spanyolországban, Brazíliában, Mexikóban, Dél-Afrikában és Japánban is készült, mindenekelőtt azonban a Volkswagen kínai sikerének megalapozójaként vált nagy jelentőségűvé.

Megmenekült a roncsteleptől az öreg magyar Passat 6

A B2-es Santana ugyanis ott egészen 2012-ig szerepelt a programban, hosszított tengelytávú, átdolgozott változatát pedig mind a mai napig gyártják. Minden változatával együtt közel 5,5 millió példányával a második generáció a teljes Passat-család legnagyobb darabszámban készült tagja.

A leggyengébb második generációs kocka Passat 54 lóerős, 1,6-os dízel volt. 70 lóerős volt a turbódízel, 75 LE-s az 1,6 literes, 115 LE-s a kétliteres, öthengeres benzines. A csúcsmodell 136 lóerős, 2,2 literes, öthengeres összkerékhajtású változat volt.

Akkor vettem észre, hogy csapágydarabok vannak az olaj felszívó cső kosarában. Ellenőriztem a hajtókar csapágyakat, amik még gyáriak voltak. Kissé kopottak, de nem innen származott az a sok fémreszelék. A bűnös a köztes tengely csapágyazása volt, ez hajtja az olajpumpát. Ez a csapágy ment tönkre. Muszáj volt kivenni a motort, mert ez a tengely nem fér ki a homlokfaltól. Ezután kicseréltem a köztes tengely és a hajtókar csapágyait is..”

Megmenekült a roncsteleptől az öreg magyar Passat 7

Úgy gondoltam, hogy felteszem az i-re a pontot azzal, hogy műszaki vizsga előtt leveszem az olajteknőt és lefényezem, hogy az is szép legyen. Akkor vettem észre, hogy csapágydarabok vannak az olaj felszívó cső kosarában.

Újra az utakon

Ez az autó is bizonyítja, hogy nem csak az Oldtimer minősítés lehet cél, az utolsó csavarig eredeti állapot. A nosztalgiafaktor, a régi technika megélése működés közben így, ebben a formában is páratlan élmény, amit az autó egy horvátországi nyaraláson bizonyított.

Kétezer kilométert teljesített hiba nélkül.

Három felnőttel, csomagokkal 4,2 l/100 kilométer volt az átlagfogyasztása, ami annak is köszönhető, hogy pont a túra előtt kapott egy hosszú áttételű ötsebességes váltót. Valamint nem siettek, inkább országúton haladva élvezték a tájat az autópályás rohanás helyett.

Megmenekült a roncsteleptől az öreg magyar Passat 8

A kertben hagyott félhalottból lett a horvát kirándulás főszereplője

„Mint minden projekt autó, természetesen ez sincs még 100%-osan kész. Az ajtóra fel kellene ragasztanom a díszléceket és még sok apróság hátra van.” – zárta sorait Martin.

A Volkswagen Passat pedig a félhalott állapotból most egy európai túragéppé változhat. Tervben van egy 7000 km-es kaland, mely érinti többek között Németországot, Franciaországot, Spanyolországot, Marokkót, Monacot és Olaszországot. Továbbá Graz is szerepel az úti célok között, ugyanis az autót vélhetően ott adták el újonnan. A szalon a mai napig üzemel. 

A képre kattintva nyílik a felújítást dokumentáló galéria:

Megmenekült a roncsteleptől az öreg magyar Passat 9

Mentettél autót a halál torkából? Van egy hasonló, érdekes autós sztorid? Írj erre a címre!