Hétezer elektromos autó akkumulátorának adatait vizsgálta meg egy német tanácsadó cég – az eredményeik alapján kiderült, hogy a modern akkumulátorok jóval tartósabbak, mint azt korábban gondoltuk.
A P3 elemzői megfigyelték, hogy az akkumulátorok az első 30 ezer kilométer alatt észrevehetően veszítenek kapacitásukból: az eredeti kapacitás körülbelül 95%-ára csökken. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy 300 kilométer hatótávú autóval megtehető út körülbelül 285 kilométerre csökken.
Ezt követően azonban a kapacitásvesztés lassul.
A 100 ezer kilométert futott autók akkumulátorai átlagosan az eredeti kapacitás 90%-át őrzik meg, míg 200 ezer kilométer után ez az érték is gyakran 87% felett marad. Ez jelentősen jobb, mint a gyártók által vállalt garanciális minimum – olvasható az elemzésben.
Mitől függ az akkumulátor élettartama?
Az akkuk tartósságát számos tényező befolyásolja:
- a gyors töltés (milyen gyakran használ villámtöltést a tulajdonos),
- az extrém hőmérsékletek
- és a túlságosan dinamikus vezetési stílus gyorsíthatják az elhasználódást.
Ugyanakkor egy kíméletesebb vezetési mód és a kisebb töltési teljesítmény jelentősen növelhetik az élettartamot.
Hosszú távon is gazdaságos
A modern akkumulátorok általában hosszabb ideig működőképesek, mint amivel a gyártók garanciális feltételei alapján számítani lehet. A garanciák jellemzően 8-10 évre vagy 100-200 ezer kilométerre szólnak, de a valós adatok azt mutatják, hogy az akkumulátorok még intenzív használat mellett is jól teljesítenek.
Sőt, az elektromos autók akkumulátorai életük végén sem veszítik el teljesen kapacitásukat. Ezeket az akkukat életük utolsó harmadában álló energiatároló rendszerekben is használhatják, mielőtt újrahasznosítják őket. A modern technológiának köszönhetően az akkumulátorokban található alapanyagok szinte teljes egészében újra felhasználhatók.
Összességében tehát úgy tűnik, hogy az elektromos autók akkumulátorai tartósabbak, mint azt sokan gondolják. Bár az első néhány ezer kilométeren gyorsabban csökken a kapacitásuk, a hosszú távú teljesítmény stabil marad. A megfelelő használattal és karbantartással az elektromos autók nemcsak környezetbarát, hanem gazdaságos választást is jelenthetnek.
Ha mégis rohamosan romlik az akkumulátor kapacitása
Ha az akkumulátor veszített eredeti kapacitásából, nem a teljes telep cseréjével érdemes kezdeni. Lehet, hogy a hibás modulok, elöregedett cellák cseréjével jelentős javulás érhető el a teljes akkupakk árának csekély részéből. Az akkuk moduláris felépítése lehetővé teszi részelemeik cseréjét. Lényeges a töltőkábelek, helyesebben kifejezve töltésillesztők felmérése: milyen kábelek járnak az autóhoz és jól működnek-e?
Az idő vagy a megtett kilométer nyírja ki az akkut?
Mitől használódik el jobban az akkumulátor: a gyártás óta megtett kilométerek vagy az eltelt évek számítanak inkább? A kérdésben korábban megkérdeztünk egy szakértőt, aki azt mondta, az akkumulátor szempontjából egyértelműen a kor a meghatározóbb. A legtöbb elektromos autó nem futott több százezer km-t; ennek megfelelően kisebb a jelentősége annak, hogy 60 ezer vagy 100 ezer km van-e az autóban, mint annak, hogy 2013-as vagy 2016-os gyártmány.
Nézzétek át a szervizdokumentumokat, hátha van közöttük az akkumulátor állapotát az átvizsgáláskor rögzítő irat! Mindenképp érdemes a használt villanyautókat erre szakosodott vagy márkaszervizben átvizsgáltatni, a szervizcsatlakozón át kiolvasni az akkumulátor állapotáról elérhető adatokat.
A minimálprogram megkérni az eladót, hogy töltse fel teljesen az akkut és megnézni az ígért hatótávot. Ezt azonban kicsit meg lehet trükközni azzal, ha valaki előtte nagyon lassan és egyenletesen gurul a kocsival, a lenyomott fogyasztással kozmetikázva az eredményt. Szóval erre érdemes odafigyelni, ahogy arra is, mennyi töltési cikluson van túl az akkumulátor.
Kíváncsi vagy, hogyan vehetsz használtan jó elektromos autót? Részletesen kiveséztük a témát alábbi cikkünkben: