Egy új rendelet tervezete szerint, amelyet a kormány október 23-ig bocsátott társadalmi egyeztetésre, számos terület működése megváltozhat. A cél az egyszerűbb, egységesebb ügyintézés és a digitális technológiák hatékonyabb kihasználása.
Az oktatási intézmények működése, a tűzvédelmi szakvizsgák, az egészségügyi elektronikus rendszerek használata, valamint a rendőrségi intézkedések is a változások középpontjában állnak. A kormány oldalára nemrég feltöltött dokumentum szerint a rendelet akár már 2024-ben hatályba is léphet, szúrta ki az Index.
Az egyik legjelentősebb változás a rendőri igazoltatások szabályozásában várható
A tervezet értelmében a magyar állampolgárok a hagyományos személyazonosító okmányok mellett digitális azonosítót is használhatnának. Ha a személyazonosság igazolása során kétségek merülnek fel, ellenőrző kérdéseket vethetnek be az egyenruhások. Emellett az igazoltatás során az adatok a Schengeni Információs Rendszerbe, a körözési nyilvántartásba és egyéb adatbázisokba is bekerülnek, így akár az egész Európai Unión belül igazolhatjuk a jövőben magunkat elektronikusan.
Mindezt az úgynevezett „Digitális állampolgár” applikáció kezelné – erről már korábban beszámoltunk –, amelyet telefonunkra tölthetünk le, akár már most is. Kipróbáltuk, és két opció közül lehet választani a regisztrációnál:
- Befáradunk egy kormányablakba és ott elvégzik a regisztrációt kb. 20 perc alatt
- eSzemélyi igazolvánnyal is regisztrálhatunk, de egyelőre csak olyanokkal, amiket 2021.06.23. után állítottak ki. Aki rendelkezik ilyen aktivált elektronikus személyivel, annak ezek után már csak a digitális irat PIN-kódjára lesz szüksége a regisztráció során
Az új szabályozás és technológiai fejlesztések célja, hogy a Digitális Állampolgár Program által nyújtott lehetőségeket a rendőrségi gyakorlatba is hatékonyan integrálják, biztosítva ezzel a gyorsabb és gördülékenyebb igazoltatási folyamatokat.
Az applikációba a következő iratokat lehet „feldigitalizálni”:
- személyi igazolvány,
- jogosítvány,
- útlevél.
Elvileg az igazoltatást végző rendőröknél az úgynevezett Novamobil-eszközparkot (amely egy elektronikus eszköz) folyamatosan fejlesztik és bővítik, hogy lépést tudjanak tartani a Digitális Állampolgárság applikációval, így zökkenőmentesen állhatnak át az új igazoltatási módszerre.
Egy lépéssel közelebb a modernebb közigazgatáshoz
Az új digitális állami szabályozás alapjaiban változtathatja meg az ügyintézés kultúráját Magyarországon. Az átalakítás célja, hogy az állampolgárok gyorsabban és kényelmesebben intézhessék ügyeiket, miközben a digitális azonosítók használata hozzájárulhat a modern, biztonságos közigazgatás kialakításához.
A társadalmi egyeztetés eredményeit követően dől majd el, pontosan milyen formában lép hatályba a rendelet.