Az ősi technikával működő, a mai mezőnyben zajos, lassú, kevésbé biztonságos, minimális komfortot nyújtó Lada még mindig pörög a használt autók piacán Oroszországban. Teszi ezt annak ellenére, hogy a gyártását már több mint egy évtizede, 2012-ben leállították.

A „semmi sem öregszik olyan jól, mint a VAZ-2107” mondás augusztusban ismét beigazolódott: a legendás modell a használt személyautók piacán újra az első helyet szerezte meg. Egy orosz autós portál szerint az év nyolcadik hónapjában összesen 12 800 darabot értékesítettek belőle. A kocka-Lada ezzel már hetedik hónapja tartja vezető pozícióját az orosz használtautó-piacon.

Nem éri utol se nyugat, se kelet

Az augusztusi eladási toplistán a második helyet a Kia Rio foglalja el 12 000 darabbal, a harmadik helyen pedig a Hyundai Solaris áll 11 300 eladott példánnyal. A Lada-2114 (Samara-2) 10 700 darabbal a negyedik, míg az örök klasszikus Ford Focus 10 400 eladott autóval az ötödik helyet szerezte meg.

Úgy tűnik, örök sláger marad a jó öreg kocka-Lada 1

Ha a teljes január–augusztusi időszakot vizsgáljuk, a VAZ-2107 még itt is az első helyen áll: 87 500 eladott példánnyal vezeti a rangsort. A második helyre a VAZ-2114 került 80 400 eladással, míg a Kia Rio, Hyundai Solaris és Ford Focus továbbra is stabilan tartják magukat a top ötben.

Mi a VAZ-2107 népszerűségének titka?

A titok egyszerű – a piacot jól ismerő szakértő szerint a 2107-es sikere annak köszönhető, hogy egy rendkívül olcsó autóról van szó, amelynek még a legfiatalabb modelljei is ritkán kerülnek többe 200 000 rubelnél (kb. 1 millió forint).

A mai szemmel talán kissé egyszerű és „nem túl mutatós” formaterv ellenére a VAZ-2107 meglehetősen megbízható autó. Karosszériája könnyen javítható, motorja ugyan szerény teljesítményű, de egyszerű és olcsón fenntartható. Az alkatrészek ára alacsony, és mindig könnyen beszerezhetők a piacon. Ez az autó nem a luxusról vagy a technikai bravúrokról, hanem a megfizethetőségről és a hétköznapi használhatóságról szól.

Úgy tűnik, örök sláger marad a jó öreg kocka-Lada 2

Valami hasonló itthon

A magyar piac hasonló szereplője a Suzuki Swift II, ami töretlenül szót kér magának a használt típusok között. 1988 őszétől volt gyártásban a japán kisautó, hazánkban 1992-től 2003 első feléig készült. A Swift Suzuki Cultus és Geo Metro néven is ismert Európán kívül, itthon pedig a filléres mobilitás egyre stabilabb jelképe. Egyszerűen nem tud eltűnni, toldozzák-foltozzák, és mivel olcsó beszerezni, otthon, sufniban szerelve is életben lehet tartani, ezért ezek sem kopnak ki a hazai forgalomból, akár a kocka-Ladák Oroszországban. Mindkét modell sajnos a fizetőképes kereslet alacsony szintjét mutatja meg a meggyengült gazdaságú országokban.