A koncepciók aranykora volt a XX. század vége. Ekkoriban ment végbe a számítógépes tervezés ugrásszerű fejlődése, az új karbonszálas anyagok térhódítása, valamint az autógyártók úsztak a pénzben: ezek együtt tették lehetővé a ma már túlzónak tűnő terveket, koncepciókat. Az ilyen modellek különféle célokat szolgáltak: volt, amelyik a technológiai innovációkat mutatta be, mások az adott márka jövőbeli arculatát előlegezték meg. A Peugeot 607 Feline viszont teljesen más szerepet kapott.
Akárcsak egy koncerten az előzenekar, amely felkészíti a közönséget a fő attrakcióra, a Feline is afféle „bemelegítés” volt – csakhogy egy furcsa csavarral. A „fő műsorszámot”, vagyis a Peugeot 607-es szedánt ugyanis már bemutatták, méghozzá az 1999-es Frankfurti Autószalonon.
A Peugeot úgy gondolta, a 607 prémiumjellegét a modell alapjaira épített különleges tanulmányautók erősíthetik tovább. Ennek érdekében három koncepció született: a reprezentatív 607 Paladine, amelyből egy igazi francia államelnöki limuzin vált; a versenypályára szánt 607 Pescarolo, amely akár a korabeli BMW M5-ökkel is felvehette volna a versenyt; és végül a 607 Feline, ami teljesen új értelmezést adott a szedán alapjainak.
A Feline születése
A 2000-es Genfi Autószalon színpadán leleplezett Feline radikálisan szakított az anyamodell formájával. Ez a feszes, rövid túlnyúlásokkal rendelkező roadster alig emlékeztetett arra az ötméteres szedánra, amelynek alapjaira épült. Azonban a részletekben felfedezhetők voltak a közös vonások: a hosszúkás fényszórók, a jellegzetes, „vicsorgó” első légbeömlő, a hátsó lámpák formavilága és a műszerfal egyes elemei mind a 607 örökségét idézték.
De valójában a Feline sokkal több volt, mint egy átalakított 607-es. Az autó alapját egy teljesen egyedi szénszálas monocoque szerkezet adta, amelyet kompozit karosszériaelemekkel burkoltak. A Peugeot mérnökei nem egyszerűen lerövidítették a szedán tengelytávját – ehelyett egy teljesen új platformot hoztak létre, amely nemcsak erős, de hihetetlenül könnyű is volt. Az alig négyméteres roadster önsúlya mindössze 900 kilogrammot tett ki, ami akkor és ma is hihetetlenül alacsony értéknek számított.
Egy sportos szív és merész technikai megoldások
Egy háromliteres, V6-os benzinmotor került az első tengelyhez, amely hengerenként négy szeleppel és változó szelepvezérléssel rendelkezett. Bár a 211 lóerős teljesítmény önmagában nem számított kiugrónak, a könnyű karosszéria és az optimalizált aerodinamika meghozta az eredményt: a roadster 6,1 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órára. Ez dicséretes érték, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a Feline hajtáslánca négyfokozatú, automata váltót és elsőkerék-hajtást használt.
A futómű szintén különleges figyelmet kapott. Az első tengelynél kettős keresztlengőkaros, nyomórudas felfüggesztést alkalmaztak, míg hátul torziós rudas megoldást találunk – egyszerű, de egy könnyű roadsterhez ideális konstrukció.
Azonban a Feline nemcsak műszakilag, hanem látványban is egyedülállót nyújtott. A legmeghökkentőbb megoldása a két átlátszó, félkupolaszerű tetőelem volt, amelyek egyfajta futurisztikus kabrióélményt kínáltak. A szélvédő ráadásul előre-hátra mozgatható volt, az oldalra elcsúszó ajtók pedig egy teljesen új szintre emelték a be- és kiszállás élményét.
Rövid csillogás a rivaldafényben
A Feline célja egyszerű volt: felhívni a figyelmet a Peugeot 607-re, mint a márka új zászlóshajójára. Ennek megfelelően a tanulmányautó a genfi debütálás után hamar eltűnt a nyilvánosság elől. Később, 2003-ban tűnt fel újra, amikor egy epizódszerepben megjelent a „Fék nélkül – Michel Vaillant” című filmben.
Mindez azonban nem segített az alapmodellen, a Peugeot 607 szedán kereskedelmi szempontból kudarcnak bizonyult.
Nekünk autórajongóknak viszont érdekesség a csak marketingcélokat szolgáló Feline, ami az autóipari bőség korát is jelképezheti. A kort, amikor a Volkswagen W16-os motorról álmodott, és meg is csinálta, amikor a 12 hengeres belső égésű motorok még alapkelléknek számítottak a luxusautók között. A 607 Feline pontosan illett ebbe a sorba, és olyan volt, mint a 20-25 évvel ezelőtti koncepciók java: látványos, merész és felejthetetlen.