A világ egyik legrégebbi tudományos ismeretterjesztő folyóirata, a másfél évszázada működő Popular Science – nyomtatott elődjét 1872 óta adták ki az Egyesült Államokban – idén is összeszedte az év legizgalmasabb műszaki fejlesztéseit. Nem csak autós vonalon állították össze a listát, de mi azokból válogattunk.
1. Szilárdtest-akkumulátorral működő hangszóró
Az autóiparban évek óta folyik a verseny, hogy ki viszi először sorozatgyártásba a szilárd elektrolitos akkumulátort (solid state battery, SSB). A hagyományos lítiumion-akkumulátoroknál hosszabb élettartamot, gyorsabb tölthetőséget és nagyobb energiasűrűséget ígérő technológia forradalmasíthatja az elektromos autók piacát. A Toyota is fejleszti a saját SSB aksiját, de 2024 elején váratlan előzetest adott az innovatív technológiából, amikor bemutatták a szilárdtest-akkumulátorral szerelt, kivehető hangszórót az új Tacoma pick-upban.
A műszerfal közepén elhelyezett centerhangszóróként működő, kivehető JBL speaker a szélvédő mögött komoly hőterhelésnek van kitéve, a nyári időszakban extrém mértékben felmelegedhet a szerkezet. Ennek hatására a hagyományos, folyékony elektrolitos akkumulátorok minimum felfúvódnának, a szilárdtest-akkumulátorok azonban jól tűrik a szélsőséges felmelegedést.

Fotó: Toyota
A JBL és a Toyota 1998 óta fejlesztenek közösen fedélzeti audiorendszert, és az együttműködés során számos innovatív ötletet valósítottak meg, a tömörített hangfájlok zenei minőségét helyreállító Clari-Fi technológiától kezdve a sztereó hangsávból térhatású hangzást előállító QuantumLogic Surround rendszerig.
2. A Ford így segít a daganatos betegeken
A mellrákkal küzdő nők élete már önmagában is kihívásokkal teli, főleg egy masztektómiát követő felépülési időszakban. A Ford 2024-ben egy olyan apró, mégis rendkívül fontos megoldással rukkolt elő, amely a betegek kényelmét és biztonságát szolgálja utazásaik során.
A Support Belt névre keresztelt eszköz az első olyan biztonságiöv-kiegészítő, amelyet egy amerikai autógyártó kifejezetten a mellműtéteken átesett páciensek számára fejlesztett ki. A műtétet követő felépülés során a betegek gyakran tapasztalnak fájdalmat a sebhelyek, duzzanatok és sebek miatt. Az autóban történő utazás közben a hagyományos biztonsági öv nyomása további kellemetlenségeket és fájdalmat okozhat. Erre a problémára nyújt megoldást az övkiegészítő.
3. Még soha nem volt ilyen Klipsch hangrendszer SUV-ben
Nemrég mutatták be az új Infiniti QX80 luxus-SUV-t (nálunk már jó pár éve nincs jelen a márka), amely 3,5 literes, dupla turbós V6-os motorral szerelt és 450 lóerős. Ez 50 lóerővel több, mint az előző modell teljesítménye. Az igazi újdonság azonban az autó hangrendszere, amelyet a világhírű Klipsch audiotechnikai vállalat szállít. Ez az első alkalom, hogy a Klipsch hangszórói egy SUV-ban jelennek meg. Ha valaki ezt a prémiumhangrendszert választja autójához, akkor egy 24 hangszórós, 1200 wattos hifit kap.

Fotó: Infiniti
Az első ülések fejtámlájában is helyet kapott egy-egy hangszóró, amely külön szólaltatja meg a navigációs utasításokat, telefonhívásokat vagy a zenét, miközben az utasok csendben pihenhetnek vagy tovább hallgathatják a saját kedvencüket. Ez tökéletes megoldás például azoknak a szülőknek, akik szeretnék élvezni a saját zenelistájukat, anélkül, hogy a hátsó ülésen ülő gyerekek panaszkodnának, hogy nem a Kicsi Gesztenye Klub szól.
4. Chat GPT az autókban
Idén több gyártó is integrálta autóiba a mesterséges intelligencia egyik leghozzáférhetőbb, legelterjedtebb modelljét, a Chat GPT-t.
A Volkswagen még a januári CES szórakoztatóelektronikai expón mutatta be a Chat GPT-t integráló fedélzeti infotainment rendszerét, mostanra pedig a német autóipari konszern több márkájánál is szériaszolgáltatásként válik elérhetővé a mesterséges intelligencia. Az Audi, a Škoda és a Volkswagen új generációs infotainment rendszerrel rendelkező modelljeinél az MI-specialista Cerence-szel együttműködésben sikerült bevezetni az új szolgáltatást.
A Chat GPT integrációja messze túlmutat az eddigi hangvezérlés képességein, felolvastathatók például a keresett tartalmak, információk kérhetők turisztikai látványosságokról vagy épp focimeccsekről, de akár matematikai feladatok megoldásában is segít az MI, és ami a legfontosabb, a felhasználók immár természetes beszéd révén léphetnek interakcióba a járművel.
Nincs ez másként a Mercedes-Benz, Peugeot és Citroen néhány modelljénél sem, amelyekben az utasok vagy a sofőr szintén beszédbe elegyedhet a számítógéppel.