Már javában építik a világ legnagyobb, egyben legmélyebb víz alatti alagútját Norvégiában: a tervek szerint a 26,5 kilométer hosszú és 396 méter mélyen fekvő alagút Randaberg és Bokn között biztosít közvetlen kapcsolatot – írja a The Telegraph.
A négysávos Rogfastnak köszönhetően a két település közötti menetidő csupán 35 perc lesz, ugyanakkor az E39 jelű tengerparti autópályán pillanatnyilag 21 órás útját 11 órával csökkenti majd. A várhatóan 2033-ra megvalósuló projekt ugyanis kiváltja a kompok használatát: a megközelítőleg 1100 kilométeres úton a fjordok miatt jelenleg hétszer kell kompra szállni.
Nagy reményeket fűznek a mostani árfolyamon csaknem 800 milliárd forintnak megfelelő összegbe kerülő víz alatti alagút, amitől az áruexport és a nyugati parti turizmus fellendülését várják. Ennek a 40 százalékát a norvég állam állja, míg a fennmaradó részt a körülbelül 15 ezer forintos útdíjból fogják fedezni. Az E39-es teljes korszerűsítésének költségvetése több mint 18 ezer milliárd forintra rúg.
Európában a mostani állás szerint a Németország és Lengyelország között tavaly nyáron létesült alagút tartja a rekordot a maga 1440 méteres hosszúságával, viszont még a Rogfast 2033-as átadása előtt, a várakozások szerint 2029-re elkészül a Németországot és Dániát 18 kilométer hosszan összekötő Fehmarnbelt.