A jó öreg jávorszarvasteszt, egy autó biztonságos irányíthatóságának egyszerű fokmérője: megmutatja, mekkora sebességig marad uralható egy autó egy vészhelyzeti kikerülőmanőver során. Ez talán a legfontosabb, mert ha a sofőr felkészült és éber, átlagos reflexekkel is el tud kerülni egy ütközést, még féktávon belül elkerülve az akadályt. A manővert magát jó ha vezetéstechnikai pályán gyakoroljuk addig, amíg készségszinten nem megy, életet menthet ez a tudás.
Persze mit sem ér, ha a technika maga nem képes követni a mozdulatainkat. Egy friss teszt szerint az aktuális BMW M3 Touring-tulajdonosoknak emiatt nem kell félniük, a német technika képes a stabil sávváltásra, hirtelen kikerülésre 150 km/óra környékén is.
Ezt a sebességet pedig elég könnyű elérni: 3,6 mp a gyorsulási idő 0-ról 100 km/órára, a végsebesség 250 km/óra, ami az M vezetői csomag megrendelésével 280-ra emelhető, de még ez is messze a tényleges végsebesség alatt marad.
Orrában az S58-as sportmotor van, a BMW M3 és az M4 dupla turbós sorhatja. Competition változatban 510 lóerős a soros hathengeres motor, 650 Nm a nyomatékcsúcs 2750 és 5500-as percenkénti fordulatszám között. A nagynyomású (350 bar) közvetlen befecskendezéses motor 7000 fölé húzatható.
Ennél a tesztnél azért van némi csalás, a kikerülésre sokkal nagyobb helyet hagytak, mint a klasszikus próba esetén. Ennek felkent szakértői kétségkívül a svéd autós magazin, a Teknikens Värld munkatársai.
Ők már az 1970-es évek óta rendszeresen elvégzik a jávorszarvastesztet a kipróbált autókon. Az eredeti teszt során a legtöbb autó 65-75 km/óra között tudja véghezvinni a manővert, de idén új rekordert avattak: a Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey sikerrel végezte el a kikerülést 86 km/óránál!