Nemrég váltak nyilvánossá az eredményei annak a programnak, amely a gyorshajtás és a közúti balesetek visszaszorítását vette célba New York városában (USA). A program a közlekedési halálesetek és súlyos sérülések teljes megszüntetésére törekszik egy új technológia bevezetésével, amely az autók sebességét korlátozza. Az első tesztek már le is zajlottak.
A jelentésben ismertetett legfontosabb eredmény, hogy az „Intelligens Sebességszabályozási” technológiával (ISA) felszerelt járművek esetében a gyorshajtások száma 64%-kal csökkent. Az első tesztek során 500 önkormányzati járművet láttak el ezzel a rendszerrel, amelyek összesen 4,6 millió kilométert tettek meg 2022 júliusa óta.
A rendszer műholdas navigációs adatokon alapján működik, és ehhez képest előre beállított maximális sebességértékre limitálja a járművet. Ugyanakkor a sofőr ezt felülbírálhatja, ha erőteljesen lenyomja a gázpedált („kick down funkció”). Szóval az ISA tudja, hogy éppen milyen zónában halad a jármű, és ahhoz állítja a legnagyobb elérhető sebességet, de ráhagy +15 km/órát, mielőtt elkezd jelezni és akadályozná a gyorsítást – derül ki a technikai dokumentációból.
Az „Intelligens Sebességszabályozási” technológiát nemcsak személyautókon, hanem közepes és nehéz tehergépjárműveken, valamint iskolabuszokon is alkalmazták. Az eszköz hatékonysága állítólag nem csupán a gyorshajtások számát csökkentette, hanem azoknál a sofőröknél, akik rendszeresen átlépték a sebességet, szintén javulás tapasztalható.
A DCAS és a Volpe Központ által közzétett jelentés bizonyítja, hogy a járművekbe szerelt „Intelligens Sebességszabályozási” rendszer hatékony eszköz a gyorshajtás elleni küzdelemben. A New York-i városvezetés már be is jelentette, hogy a programot további 2100 állami járműre terjesztik ki. Ehhez a bővítéshez az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma 2,4 millió dolláros támogatást nyújtott, amely átszámítva nagyjából 960 millió forint.
Ez a rendszer nem újdonság az autóiparban, több éve jelen van számos gyártó palettájában: a tempomat mellett azt is be lehet állítani, mennyi legyen az autó maximális elérhető sebessége, sőt ezt akár le is lehet kódolni, hogy ne lehessen felülbírálni. Ez vállalkozók, fuvarozók szokták előszeretettel alkalmazni sofőrjeikkel szemben, hogy elkerüljék a többletfogyasztást, büntetéseket vagy baleseteket.
De a kísérlet lényege nem is a technológia, hanem hogy vizsgálják, ennek milyen hatása lenne a közlekedésre, ha kötelezővé tennék.