Komoly torlódás nehezítette meg a villanyautósok ünnepi napjait Svédországban, főleg a népszerű Tesla modellek tulajdonosai várakoztak sokat. A hatalmas sorok, a hosszú órás sorban állások több okból alakultak ki. Eleve az ünnepi időszakban, a szabadságolások alatt rengetegen indultak el, a megnövekedett forgalmat pedig a meglévő töltőpontok nem tudták kiszolgálni.
A Tesla szerint az IF Metall szakszervezet szimpátiasztrájkja az oka mindennek. Svédország legnagyobb autóipari és fémmunkás szakszervezete immár több mint egy éve folytatja sztrájkját a Tesla ellen, amely akadályozta több mint 100 új töltőállomás üzembe helyezését az országban.
Az egyik leglátványosabb videót rengetegen osztották meg, a helyszín a Tesla malungi villámtöltője, ahol a hétköznapokra bőven elég a kapacitás, 20 darab 250 kilowattos V3-as oszlop szolgálja ki az érkezőket, de az év végi őrületre ez sem volt elég.
Teslas (mostly) in the middle of 🇸🇪Sweden waiting in line at a Superchargerstation in Malung.
— Nicklas 🇸🇪🚗T🐂📈♻️🚀 (@NicklasNilsso14) January 5, 2025
Can you count how many there are in line?
Because of IF Metall, Tesla can’t connect new stations to the grid.
Crazy, isn’t it!@MdeZegher pic.twitter.com/86XFMUKBSS
A felháborodott kommentekre és videókra reagált Max de Zegher, a Tesla töltőhálózatának igazgatója, hol máshol, mint a szintén Elon Musk által birtokolt X közösségi oldalon (korábban Twitter). Itt közölte, hogy a cég továbbra is dolgozik az új állomások kiépítésén, annak ellenére, hogy a több iparágra kiterjedő sztrájk miatt több mint 100 állomás még mindig nincs beüzemelve.
A svéd munkaerőpiac alapját az ágazati kollektív szerződések képezik, amelyek a svéd munkavállalók közel 90 százalékára vonatkoznak, és egységes béreket és munkakörülményeket garantálnak. Ehhez nem hajlandó csatlakozni a Tesla, álláspontjuk szerint ahol lehet, mindig egyedi munkaszerződéseket kínálnak, és mivel törvényileg nem kötelező a kollektív szerződés Svédországban sem, így itt sem akarnak változtatni.
Jelenleg a supercharge.info szerint a Tesla 84 helyszínen 1262 töltőoszlopot üzemeltet az országban, és 48 helyszínen zajlik az új töltőpontok építése.
Az álláspontok azonban nem közelednek, a sztrájkolók kitartanak, a Tesla nem enged, a feszült helyzet egyértelmű vesztesei pedig a Tesla-tulajdonosok, akik kénytelenek várni a töltésre, és a megegyezésre is.