Sötétben komoly közlekedésbiztonsági kockázatot jelenthet, ha valaki sötét ruhát visel – legalábbis gondoltuk eddig. Joggal hihetnénk, hogy unásig ismételték az elmúlt évtizedek során a láthatósági mellény fontosságát, bár a legtöbben a mai napig félvállról veszik a használatát, pedig bizonyos körülmények között a KRESZ is előírja.
Azt továbbra sem vonják kétségbe, hogy a volán mögött óriási könnyebbséget jelent a járművezetőknek, ha gyengébb látási viszonyok mellett is észrevehetőek maradnak a gyalogosok. Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági intézet, vagyis az IIHS szerint azonban kétélű fegyverként is működhetnek a láthatósági mellények: a tanulmány – amit a Road & Track szemlézett – arra következtetett, hogy megzavarhatják a balesetek megelőzésére hivatott, automatizált vezetéssegítő rendszerek működését.
Többféleképpen is felöltözöttek egy felnőtt méretű bábút az IIHS kutatói, hogy lássák, hogyan reagál az automata vészfékrendszer, ha az adott gyalogos teljesen sötét, teljesen világos, félig sötét és félig világos, valamint fényvisszaverő csíkokkal ellátott ruházatot visel – az azonosíthatóságukat teljesen sötétben, továbbá 10, illetve 20 luxos megvilágításban is megvizsgáltak. A kísérlethez három különböző crossovert vetettek be: a Honda CR-V-t, a Mazda CX-5-öt, valamint a Subaru Forestert.
📰 | New research tests performed by IIHS show that reflective clothing can trip up some pedestrian crash prevention systems. Read more: https://t.co/I7G3ywsgd8#pedestrian #safety #highwaysafety #auto #automobile pic.twitter.com/1IaLxFjGaI
— IIHS (@IIHS_autosafety) January 9, 2025
Összességében hatékonynak találtak a vészfékrendszerek működését, mivel 27 százalékkal csökkentik a gyalogosbalesetek súlyosságát. A legbiztatóbb fejlemény az volt, hogy mindhárom modell jelentősen lassított a távolsági fényszórók használatával, noha az úttestet nem világították meg.
Ezzel együtt is meglepő eredményekre jutott a kutatás: a Honda CR-V és a Mazda CX-5 számára komoly nehézséget jelentett a fényvisszaverő csíkok – ill. mellény – viselete. A Subaru szinte minden próbán jelesre vizsgázott, elkerülve az ütközést, kivéve egy esetben: amikor 10 lux volt a megvilágítás mértéke, a gyalogos pedig fényvisszaverő csíkokkal ellátott ruházatot viselt.
Átlagos sebességcsökkenés 40 km/óráról – öltözéktől és megvilágítástól függően: | ||||||
Tompított fényszóró | Távolsági fényszóró | |||||
Az út megvilágítottsága | Fekete ruházat | Fényvisszaverő kabát | Fényvisszaverő csíkok | Fehér ruházat | Fekete ruházat | |
Honda CR-V | 0 lux | 0% | 0% | 0% | 0% | 40% |
10 lux | 9% | 0% | 0% | 95% | – | |
20 lux | 39% | 0% | 0% | 62% | – | |
Mazda CX-5 | 0 lux | 30% | 53% | 0% | 38% | 68% |
10 lux | 31% | 58% | 0% | 33% | – | |
20 lux | 84% | 62% | 0% | 32% | – | |
Subaru Forester | 0 lux | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
10 lux | 100% | 100% | 82% | 100% | – | |
20 lux | 100% | 100% | 100% | 100% | – |
Az IIHS kutatói számára is rejtély, mi lehet ennek az oka, de az útmenti munkások és a sötétben közlekedők számára igencsak aggasztó lehet a kialakult helyzet. „Ezek az eredmények azt sugallják, egyes gyártóknak változtatniuk kell a vészfékrendszerükön” – mondta David Harkey, az IIHS elnöke. „Elfogadhatatlan, hogy megnehezíti a gyalogosok, a kerékpárosok, valamint az úttesten dolgozók felismerhetőségét a balesetmegelőző megtechnológia számára a biztonságuk érdekében viselt öltözék.”