A használt autóknak van egy szegmense, ahol nem lefelé tartanak az árak. A veterán kor kapujában álló klasszikusok jó befektetések, az igény pedig egyre nagyobb, mert főleg tőlünk nyugatra egyre többen gondolnak hobbiként az autózásra. Fiatal koruk autóit keresik, a kilencvenes évek slágermodelljeit, és ezekért hajlandók komoly összeget áldozni. Látható ez a tendencia a szocialista piac autóinál is, a szép állapotú Zsigulik, Simsonok egyes piacokon már komoly összegekért cserélnek gazdát.
Olyannyira igaz ez a megállapítás, hogy a különleges, veterán autókra biztosítást kínáló Hagerty minden évben összeállítja azon autók listáját, amikkel nagyot lehet szakítani az adott évben. Persze ezek a listák nekünk, mezei autórajongóknak sok elérhetetlen tételt tartalmaznak, egy Ferrari F355 miatt kevesen törik fel a malacperselyt. Meglepő módon viszont vannak teljesen hétköznapinak tűnő típusok is, ezeket szedtük ki a Hagerty ajánlásából.
Alfa Romeo 147 GTA
Az autó, amit mára egy teljesen kihalt filozófia szerint gyártottak. Mondhatni eszement. Egy átlagos, kompakt típus három ajtóval (ma már ez is ritka), amibe beleszuszakoltak cipőkanállal egy 3,2 literes, V6-os legendát, a Busso-féle blokk korabeli legfrissebb verzióját 24 szeleppel és 250 lóerővel. Turbó itt nincs, csak polírozott szívócsövek a motortérben, és hörögve gurgulázó kipufogó hátul.
„Az 1360 kilogrammos tömeg ugyan nem kevés egy ekkora méretű autótól, de azért nincs okunk panaszkodni. A hajtott első kerekeknél folyamatosan dolgozik a kipörgésgátló, amíg ki nem kapcsoljuk ezt a felesleges funkciót. Ezek után brutális aszfaltszaggatásba kezdhetünk, akár egy élesebb 100 km/órás kanyarban is. 6,3 másodperc kell a 100 km/órás sebesség eléréséhez, a vég pedig a gyár szerint 246 km/óránál következik be” – írtuk korabeli tesztünkben.
Aki keresni akar rajta, az már egyre magasabb árakra készüljön!
Hagerty árkalauz: kb. 3 740 000 Ft–9 020 000 Ft
Range Rover (1994–2000)
A Hagerty az angol piacra koncentrál, ezért nem csoda, hogy a P38-as Range Rover is szerepel a listán. Nálunk inkább egzotikus darab, de ott vágyott tárgy volt a kilencvenes években. Jelenleg rendkívül megfizethető, a legolcsóbb működőképes példányok 1000 font alatt vannak hirdetve (kb. 440 000 Ft), míg a csúcsmodell, limitált szériás, nagyon alacsony futásteljesítményű, kifogástalan állapotú példányok ritkán haladják meg a 15 000 fontot (kb. 6 600 000 Ft).
Emellett ezek az autók egyre ritkábbak: a közösségi médiában sok esetben alkatrészbázisként vagy terephasználatra átalakított autókat látni. Egy eredeti, jól karbantartott példány megtalálása jó ár-érték arányt kínálhat.
Hagerty árkalauz: kb. 352 000 Ft–6 960 000 Ft
Peugeot 106 (1991–2003)
A lista talán legérdekesebb tagja az apró francia városi autó. Hagerty szerint a Peugeot 106 nagyszerű ár-érték arányt kínál a riválisaihoz képest. A Peugeot másfél tucatnyi limitált kiadással tartotta folyamatosan reflektorfényben a 106-ost. Ennél is többet tettek a modell híréért a sportváltozatok: a gyártás második évében színre lépő 106 XSI, az egy évvel később debütáló 106 Rallye, majd a modellfrissítés évében érkező 106 S16. Ezek a remekül hangolt, élvezetesen vezethető, optimálisan motorizált sportvariánsok ma keresett és megbecsült gyűjtői darabok, ahogy a ráncfelvarrást követően bemutatott 106 Maxi is.
A kiváló állapotú, első szériás 106 Rallye a Hagerty árkalauzban 12 400 fontért (kb. 5 456 000 Ft) szerepel, ami körülbelül 32%-kal kevesebb, mint az idősebb testvérének, a Peugeot 205 Rallye-nak az ára. Homologizációs előéletük, limitált példányszámuk és azonnal felismerhető megjelenésük miatt sok szempontból megfelelnek a gyűjtői autók elvárásainak, bár az eredeti állapot megőrzése kulcsfontosságú.
Hagerty árkalauz: kb. 3 914 000 Ft–7 208 000 Ft
Toyota RAV4 (1994–2000)
A legendás Toyota építési minőség, az azonnal felismerhető dizájn és a jelenlegi rendkívül alacsony árak miatt a Hagerty szerint a RAV4 remek belépő szintű klasszikus autó lehet. Még a csúcsfelszereltségű GX kivitelben is egy kifogástalan állapotú példány ára 5000 font alatt maradhat (kb. 2 200 000 Ft), bár ezek a korai modellek mára rendkívül ritkák lettek.
Hagerty árkalauz: kb. 264 000 Ft–2 244 000 Ft
Maserati Ghibli (1994–1998)
A Hagerty értékelőcsapat véleménye: a Maserati Ghibli modellcsalád vonzereje abban rejlik, hogy különböző árkategóriákban kínál autókat.
Az alap Biturbo modellek közepes futásteljesítménnyel még mindig 10 000 font alatt (kb. 4 400 000 Ft) elérhetők, egy jó állapotú Spyder ára ennek a duplája lehet, míg a Shamal jelenleg 53 000 fontot (kb. 23 320 000 Ft) ér kiváló állapotban a brit Hagerty árkalauz szerint. Ugyanakkor a legolcsóbb példányok fenntartási költsége magasabb lehet, és az 1980-as/1990-es évek Maserati modelljei esetében a szervizköltségek határa a csillagos ég.
Hagerty árkalauz: 9400–54 900 font (kb. 4 136 000 Ft–24 156 000 Ft)