Az autózás világa egyre digitalizáltabb, és ez nemcsak a járművekre, hanem az ügyintézésre is igaz. Magyarországon számos olyan dolog van, amit online intézhetünk autóinkhoz kapcsolódóan. Legyen szó adásvételről, jogosítványhosszabbításról vagy tulajdonosváltásról, néhány kattintással megspórolhatjuk a sorban állást és a papírhegyeket. De tudod, hogy melyek azok az ügyek, amelyeket online is elintézhetsz?
Ügyintézés Ügyfélkapun keresztül
Tulajdonosváltás bejelentése
A jármű korábbi tulajdonosa (eladó, ajándékozó) elektronikus úton bejelentheti a tulajdonjogban bekövetkezett változást és ezáltal eleget tehet bejelentési kötelezettségének.
Üzembentartó bejelentése
Ez a szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a jármű tulajdonosának meghatalmazása alapján a jármű új üzembentartója elektronikus úton bejelentse az üzembentartói jogban bekövetkezett változást.
Jogosítvány megújítása
Jogosítványunkat online is megújíthatjuk, de ez nem történhet teljes mértékben számítógép vagy telefon mögül, ugyanis az orvosi vizsgára mindenképp el kell mennünk és annak igazolását csatolnunk kell az elektronikus eljárás során.
Törzskönyv pótlása
Elhagytad, eltört, megrágta a kutya, vagy valami hasonló? Kérheted a törzskönyv pótlását Ügyfélkapun keresztül is. A törzskönyv pótlásának illetéke 6000 Ft.
Adásvételi vagy ajándékozási szerződés kötése és átírás
Az elektronikus, jármű-adásvételi vagy ajándékozási szerződéskötési szolgáltatás lehetővé teszi, hogy az e-szerződéssel a jármű tulajdonjogát az eladó/ajándékozó átruházza, valamint a szerződés létrejöttét követően az átírás szolgáltatás keretében a jármű új tulajdonosa elektronikus úton bejelentse a tulajdonjogban bekövetkezett változást.
Forgalomból történő ideiglenes kivonás vagy annak visszavonása
Üzembentartóként elektronikus úton kérelmezhetjük a jármű forgalomból történő ideiglenes kivonását maximum 1 éves időtartamra (meg is hosszabbíthatjuk azt), valamint az ideiglenes forgalomból kivonás időtartama alatt kérelmezhetjük a jármű forgalomba történő visszahelyezését.
Regisztrációs adó megállapítása és visszaigénylési kérelme
Magyarországon regisztrációs adót kell fizetni az itt forgalomba helyezendő személygépkocsik és lakóautók, valamint motorkerékpárok után, illetve, amikor a gépjárműflotta-üzemeltető személygépkocsit ad bérbe egy belföldi illetőségű személynek. A regisztrációs adót a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) – az adózó kérelmére – határozatban állapítja meg. Ehhez az úgynevezett Regisztrációs Adó Adatlapot szükséges kitölteni és a NAV-hoz beküldeni.
Adatszolgáltatás tiltása vagy annak feloldása
Ha nem szeretnénk, hogy a járműnyilvántartásban tárolt személyes adatainkat a jogszabályban megjelölt szervezeteken felül (pl.: bíróság, bírósági végrehajtó, közjegyző, ügyészség, nyomozó hatóság, állami adó- és vámhatóság) a nyilvántartásból bárki lekérdezze, ezt néhány kattintással elintézhetjük. Ha pedig meggondoltuk magunkat, a tiltás feloldását is elvégezhetjük online.
Autópálya-matrica vásárlása
Már régóta nem kell matricát ragasztani a szélvédőre, ha autópályán közlekedünk, és az e-matricát akár az Ügyfélkapun keresztül, a megfelelő oldalra navigálva is megvehetjük.
Telefonos vagy e-mail-elérhetőség megadása vagy módosítása
A szolgáltatás igénybevételével lehetőségünk van a közúti közlekedési nyilvántartásba rövid szöveges üzenet fogadására szolgáló elérhetőséget (telefonszám vagy e-mail) bejegyezni, továbbá a korábban rögzített adatokat módosítani vagy akár törölni. Hogy mindig időben értesüljünk, „át kell-e ülnünk egy másik autóba…”
Parkolási igazolvány cseréje vagy pótlása
Elektronikus úton kezdeményezhetjük parkolási igazolványunk pótlását abban az esetben, ha az igazolványt ellopták, megsemmisült vagy elveszett.
Büntetőpontok lekérdezése
Az előéleti pontokról nagyon részletesen írtunk alábbi cikkünkben, érdemes elolvasni, kiderül belőle, hogyan lehet lekérdezni, és az, hogy miért mennyi pont jár.
Itt az Ügyfélkapu+
Az Ügyfélkapu+ az Ügyfélkapu biztonságosabb, kétfaktoros azonosítással működő verziója. A szolgáltatás használatához rendelkeznie kell Ügyfélkapu-regisztrációval, okostelefonnal vagy tablettel és egy hitelesítőalkalmazással. Az Ügyfélkapu+-ra mindenkinek kötelező átregisztrálni január 16-ig, ha továbbra is igénybe akarja venni az elektronikus ügyintézést.
Ez a szolgáltatás készíti elő a Digitális Állampolgár Programra (DÁP) való átállást, ami állítólag az Ügyfélkapu+t is le fogja váltani a közeljövőben. A cél az egyszerűbb, egységesebb ügyintézés és a digitális technológiák hatékonyabb kihasználása, a kormány szerint. Erről részletesen írtunk korábban:
Ha még egyáltalán nincs Ügyfélkapud, akkor az alábbi lehetőségek vannak a regisztrációra:
- Személyesen bármelyik kormányablakban vagy a NAV kiemelt ügyfélszolgálatain
- Elektronikusan a 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes állandó személyazonosító igazolvány birtokában az Ügyfelkapu felületén
- Arcképes azonosítással, szintén elektronikusan (ez gyakorlatilag egy videóhívás)
Tájékoztatók
De nem csupán ügyeket intézhetünk online, hanem hasznos, hellyel-közzel hétköznapi nyelven (nem úgy, mint például a NAV esetében) megfogalmazott tájékoztatókat is megtalálunk az Ügyfélkapun. Így találhatsz leírást:
- a gépjármű-vagyonszerzési illetékről,
- az e-útdíj-rendszerben a díjfizetési kötelezettség összegeiről és büntetési tételeiről,
- az árufuvarozásra vonatkozó szabályokról,
- a taxizásra vonatkozó szabályokról,
- a biztosításokról,
- a műszaki és környezetvédelmi felülvizsgálat részleteiről.