Ez egyfajta „szupertábla”, ami mögött több szabály húzódik meg. Ez az egyik legbonyolultabb KRESZ-táblánk, amelynek részleteit kevesen ismerik, és még kevesebben tartják be.
Ez egy olyan terület, amelyet a gyalogosok, kerékpárosok és autósok közösen használhatnak, de az autósoknak szigorúbb szabályokat kell betartaniuk. Magyarul: mi autósok vagyunk a vendégek a pihenő-lakó övezetben!
KRESZ-szabályok a lakó-pihenő övezetben
Sebességkorlátozás: A sebesség maximum 20 km/óra. Ez nem ajánlott sebesség, ez szabály. Tudjuk, nehéz betartani, de be kellene tartani. Ha figyelmen kívül hagyjuk, és a megszokott 50 km/órás tempóval hajtunk, akkor a gyorshajtásbüntetés-kalkulátor szerint 45.000 Ft bírságra és 4 büntetőpontra számíthatunk!
Ez pedig nem véletlen, hiszen az ilyen területek néha jó egérútnak tűnnek, a rengeteg rövidítést kereső, 50 km/órával haladó autó pedig balesetveszélyessé, zajossá tenné a helyiek mindennapjait.
Elsőbbségadás: Ezen a területen gyakorlatilag a tápláléklánc aljára kerülünk autósként.. „Ha az úton járda nincs, a gyalogosok az utat teljes szélességében használhatják, a járművek forgalmát azonban szükségtelenül nem akadályozhatják, járművel várakozni csak az erre kijelölt területen szabad” – írja a KRESZ.
Az elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák eltávolításával egy időben a lakó-pihenő övezet kezdetét jelölő táblákkal közös oszlopon kihelyezték az egyenrangú utak keresztezésére utaló veszélyt jelző táblákat is, illetve minden behajtási ponton a forgalmirend-változásra is jelzőtáblák hívják fel a figyelmet.
Parkolás: Parkolni csak a kijelölt parkolóhelyen szabad. Nem a füvön, nem a járdán, és nem ott, ahol „épp van egy kis hely”. Ha nincs kijelölt hely, tovább kell menni. Igaz, ezen a téren van még hova fejlődni az ilyen területet kijelölő, fenntartó hatóságoknak, mert sokszor nagyon nem egyértelmű a parkolóhelyek „kijelölése”.
Áthajtás: Az övezet nem rövidítés, hanem célterület. Magyarul: nem szabad csak úgy keresztülhajtani rajta, ha nincs dolgunk ott.
Külön kacifántos a 3,5 tonnás súlykorlátozás, gyakori tévedés, hogy pl. építőanyagot szállító hivatásos gépjárművezetők úgy tudják, a lakó- és pihenőövezet egyben súlykorlátozást is jelöl. Nos a 39/A. § (1) e) pontja szerint az oda építő- és tüzelőanyagot szállító tehergépkocsi és hozzákapcsolt pótkocsi behajthat az övezetbe, de ugyanígy bemehet az ott lakók és oda költözők költöztetését végző tehergépkocsi is.
Tipikus hibák, amiket elkövetünk
„Én csak áthajtok, mert rövidebb”: Rossz ötlet. Ha nincs ott dolgunk, nem hajthatunk át.
„Lassú vagyok, úgyis 30 km/h-val megyek”: Nem elég lassú. A 20 km/h egy másik tempó – a kerti traktor sebessége.
„Csak egy percre állok meg itt a járdán”: Ez nem csak szabálytalan, hanem idegesíti az ott lakókat, és gyorsan meg is büntethetnek érte.
Tehát ezt a táblát jó ismerni oda-vissza, A-tól Z-ig, mert egyre több van belőlük, és lehet, hogy egy megszokott útvonalunkon, ahol rutinból haladunk, felbukkan egy újabb ilyen tábla.
Vezessünk tehát mindig körültekintően, mert komplett szabálycsokor megsértése miatt objektív felelősségen alapuló közigazgatási bírságot is kaphatunk, a várakozási korlátozás miatt pedig szabálysértési bírsággal is találkozhatunk ezen a területen.