Az utóbbi időben egyre többször tapasztaltam, hogy a reggeli és az esti csúcsforgalomban autózók a torlódás részleges megkerülésére vetik be a benzinkutakat. Erre kitűnő példa az M3 bevezető szakasza, vagyis a Szilas pihenőhelynél történő kerülés. Egész hosszú szakasz, a benzinkút mellett egy teljesen egyenes szakasszal, tehát a kútra sem kell behajtani, a végén mindössze egy stoptáblával.
Így az időnyereség szinte garantált. Sokan kihasználják a lehetőséget, a sorban állók pedig bosszankodnak. Akadnak sofőrök, akik akár mindössze néhány száz méteres, torlódásmentes szakaszért is lehajtanak a zsúfolt útról az út mentén lévő töltőállomásokra, majd megállás nélkül hajtanak át rajtuk, hogy aztán ismét becsatlakozzanak a forgalomba.
Felmerül a kérdés: vajon jogszerűen járnak-e el ezek a leleményes autósok, és mit mond a dologról KRESZ? A válasz viszonylag egyértelmű: a KRESZ nem tiltja ezt a trükköt!
Egyrészt, a hatályos jogszabályok nem rögzítenek semmiféle konkrét előírást az efféle, áthajtásos manőverekre vonatkozóan. Másrészt, az üzemanyagtöltő állomások behajtóinál sem találunk olyan jelzőtáblát, amely tiltaná az áthaladást (például „Behajtani tilos, kivéve célforgalom”). A szabályozás hiánya pedig tulajdonképpen érthető, hiszen az ilyesfajta rövid kerüléseket nehéz lenne hatékonyan nyomon követni és szankcionálni.
A módszer azonban elég önző, és valahol rontja az áthaladás tempóját, hiszen így újra be kell sorolni, ami egy újabb ponton akasztja meg a közlekedést. Lehet, hogy mi konkrétan nyerünk 1-2 percet, de a többiek rovására.
Németországban viszont óvatosabban kell kerülni a dugókat, főleg autópályán, a pihenőket kihasználva. Itt ugyanis egy ilyen trükk 75 eurós büntetést vonhat maga után, mivel a helyi szabályozás szerint ezek a helyek a pihenésre vannak fenntartva, vagyis egyfajta célforgalomként, csak megállva hajthatunk be, a sima áthajtás tilos.
Ez pedig egy amerikai példa, itt a stoptáblát kerülte meg a benzinkúton keresztül a sietve haladó autós: