Vannak hibák vezetés közben, amiket kevesen követnek el, de néha megesik. Ilyen a félreváltás, aminek általában nincs komoly következménye. Viszont aki űzi a gépet, és kihasználja a teljes fordulatszám-tartományt, annak egy ilyen mozdulat motorgyilkos is lehet. Erre az amerikaiaknak külön kifejezésük van, a beszédes „money shift”, avagy drága (pénzes) váltás.
Példa erre, ha valaki 5. sebességből 4. helyett 2. fokozatba teszi az autót, drasztikusan megemelve a motor fordulatszámát.
Mikor következik be a tökéletes vihar, mik a félreváltás feltételei?
- Magas fordulatszámú helytelen váltás
Gyakori forgatókönyv, amikor gyorsulás vagy előzés közben a vezető túl hamar vagy rossz irányba húzza a váltókart. A manuális váltós autókban a gáz- és a kuplungpedál, valamint a váltókar együttes kezelése hibalehetőséget rejt, főleg ha nagyon siet a sofőr. - Kopott vagy pontatlan váltószerkezet
Ritkább eset, de előfordulhat, hogy a váltókar vagy a kulissza lazasága miatt nehezebb pontosan megérezni a fokozatokat. Ez szintén előidézheti, hogy rossz helyre kerülnek a sebességi fokozatok. - Megszokásból téves váltás
Néha a rutin túlzott magabiztosságot ad, és a sofőr akaratlanul is a „megszokott mozdulattal” teszi a váltót rossz fokozatba – például valaki 6 fokozatú autóból átülve egy 5 gangosba, és téveszt.
Ilyenkor a motor a megengedett még biztonságos fordulatszámot meghaladó szintre pörög fel. Jason Fenske, a Engineering Explained YouTube-csatorna műsorvezetője részletes videóban magyarázta el a probléma technikai hátterét. Neki egy új Nissan 400Z versenypályás tesztje alatt sikerült félrenyúlni, de szerencsére még időben benyomta a kuplungot, így nem főtt meg a motor.
Számításai szerint, amikor ötödik fokozatban pontosan 5323-as motorfordulatszámon 151-gyel száguld, akkor amikor véletlen 4-es helyett kettőbe kapcsol, a fordulatszámnak hirtelen el kellene érnie a 9729-et.
Ez nem tesz jót a motornak: a dugattyú felső állásában hozzáérhet a még nyitott állapotban lévő szelepekhez, mert a szeleprugókat nem ilyen igénybevételre tervezték. Ez komoly rombolást végezhet a hengerekben, de akár a hajtókar is megadhatja magát a terhelés miatt.
Ezek mellett az is előfordulhat, hogy a vezérlés lesz a leggyengébb láncszem, szakad vagy átugrik a szíj vagy a lánc, aminek eredménye szintén dugattyúba verődő szelepek lehetnek.