Kína nagyon belejött a közutak építésébe az utóbbi évtizedekben, vannak vízre telepített, azon lebegő szakaszok, egyes helyeken lézerekkel törik meg a monotóniát, és hát náluk vannak a világ legnagyobb torlódásai is. 

Most pedig azzal került be a hírekbe az ázsiai ország, hogy a világon elsőként valósított meg teljesen személyzet nélküli burkolási munkálatokat a Peking–Hongkong–Makaó autópálya 157,79 kilométeres szakaszán. Vagyis nem volt melós, aki lapátot fogott volna, mindent automatizált gépek végeztek.

A projektet a mesterséges intelligencia, a drónok és az autonóm gépek együttes alkalmazásával sikerült megvalósítani, a flottában helyet kapott egy 20 méter szélességű, személyzet nélküli aszfaltterítő gép, hat darab 13 tonnás kéthengeres úthenger, valamint három darab 30 tonnás gumikerekes úthenger, amelyek szinkronizált, úgynevezett 1+3+3+3-as formációban dolgoztak.

A gépek összhangját fejlett algoritmusok, a centiméteres pontosságot biztosító Beidou műholdas helymeghatározó rendszer, valamint egy gyors kommunikációs hálózat garantálta. Ez utóbbi a valós idejű útvonaltervezés és a precíz működés alapfeltétele volt.  

Az igazi csúcs a SAP200C-10 aszfaltterítő volt, amely szokatlan módon képes volt arra, hogy 19,25 méter széles aszfaltréteget egyetlen menetben fektesse le. Ez a képesség nemcsak felgyorsította az építési folyamatot, de csökkentette a kötési hézagok számát is, tovább javítva az út egyenletességét és szerkezeti stabilitását.  

Minden egyes autonóm gépet többféle biztonsági funkcióval szereltek fel, köztük elektronikusan behatárolt munkaterülettel, vészleállító mechanizmusokkal és valós idejű akadályészlelő rendszerekkel. Ezeknek köszönhetően a gépek dinamikusan tudtak reagálni a felmerülő veszélyhelyzetekre, legyen szó akadályokról vagy környezeti változásokról, így garantálva a biztonságos üzemelést. Emellett a gépek képesek voltak rendkívül nagy pontossággal elvégezni a szél- és szélső részek hengerlését, ezzel szükségtelenné téve a kisebb hengerek használatát.

Hatékonyabban végezték el tehát a munkát, valamint a projekt drasztikusan csökkentette az emberek jelenlétét a potenciálisan veszélyes területeken, ami előny, ráadásul a bérköltségek is alacsonyabbak. Már csak az a kérdés, mennyi út kell még, ahol elférnek azok a munkások, akiket szép lassan kiszorítanak a gépek.