A balesetek kialakulásában a gyorshajtás mellett ugyanolyan fontos tényező a követési távolság, vagyis annak hiánya. A hazai sofőrök között is sokan imádnak centikre közlekedni a többi közlekedőtől, ráesni a másikra, ha csökkenteni kell a sebességet, vagy a belső sávban nyomulva mutatni az elhaladási szándékot.

A legtöbb ráfutásos baleset ezért következik be, pedig a modern technika már több módot ad a sofőrök figyelmeztetésére. 

Most Szlovéniában vetettek be egy új rendszert, anem megfelelő követési távolságot betartó járműnél a kijelző figyelmeztet, megfelelő távolságnál pedig egy zöld pipa jelenik meg. 

Sok magyar autós szabálytalanságát mutatná meg ez az új kamera 1

A kísérleti rendszer valamivel bonyolultabb, mint egy klasszikus Traffipax. Két fő elemből áll: egy kamerából számítógéppel és egy kijelzőből, amelyet általában körülbelül 100 méterre helyeznek el a kamerától. A kamera egy előre meghatározott virtuális mezőben érzékeli a jármű helyzetét, és figyeli az áthaladást egy adott ponton. A rendszer az áthaladás után várja a következő közlekedőt, és méri az eltelt időt.

Hazai helyzet

Jogilag egyértelműen fogalmaz a KRESZ a követési távolság betartásával kapcsolatban: járművel másik csak járművet csak olyan távolságban szabad követni, ami elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött meg lehessen állni, még akkor is, ha az hirtelen fékez. Ennek ellenére 2023-ban a rendőrség által regisztrált 14 355 személyi sérüléssel is járó közúti balesetből 1038 esetben a nem megfelelő követési távolság volt az ok.

Ha az idő kevesebb mint két másodperc, a kijelző azonnal figyelmeztetést jelenít meg, hogy nem kellően biztonságos a távolság. Ha viszont a távolság megfelelő, a rendszer megdicséri a vezetőt. A figyelmeztetést vagy a dicséretet egy piktogram jeleníti meg, amely egyértelműen jelzi a vezetőnek, hogy mennyire volt szabályos. 

Sok magyar autós szabálytalanságát mutatná meg ez az új kamera 2

A rendszer rögzíti és tárolja a mért adatokat is, amelyeket később statisztikai feldolgozásra használnak. Ez lehetővé teszi az olyan elemzéseket, amelyek hozzájárulhatnak a forgalomcsillapítási infrastruktúra kialakításához.  

A már működő tesztkijelzők 30-35%-kal növelték a biztonsági követési távolságot az első hónapokban. Bár a hatékonyság idővel csökkent, átlagosan 25%-os javulást értek el. A szlovén közlekedésbiztonsági hatóság most azon dolgozik, hogy ezt a rendszert országosan is bevezesse, sőt, a jövőben olyan komplex kijelzőket is bevethetnek amelyek egyszerre mérik a sebességet és a követési távolságot!