A Peugeot XX. századvégi kisautója a méregzsákok archetípusa, hiszen könnyű a karosszériája, feszes a futóműve, direkt és érzékeny a kormányzása, és így annak ellenére jó vezetési élményt nyújt, hogy eredeti verzióiban a motorjai nem voltak különösebben erősek.
A 205 GTI túlélése garantált, hiszen ma már a gyűjtők kedvence. A gyűjtők pedig nem mindennapi, rendszeres használatra vesznek autót; inkább megkímélik, óvják gyűjteményük darabjait, hiszen a makulátlan állapot, valamint az autóipari, történelmi jelentőség sokkal fontosabb.
A Peugeot 205 GTI öröksége pedig az angliai Tolman műhelynek köszönhetően is még sokáig velünk maradhat: ahogy arra a Peugeot beszámolója rámutat: minden részletre kiterjedő műgonddal, saját műszaki fejlesztésekkel varázsolják naprakésszé a GTI-t.
Galéria
A versenysportos és profi autóépítői és tuningtapasztalatokkal bíró Tolman műhelynek mindössze egy donorkarosszériára van szüksége ahhoz, hogy munkához lásson. Az utastérben csak a régi 205-ösök műszerfala és egyéb műanyagai emlékeztetnek a 80-as, 90-es évekre, az ülések újak és félbőr huzatot kaptak, a technika pedig vagy modern, vagy alaposan felújítják.
Az eredeti műszeregységre tökéletesen emlékeztető műszerfal például már egy digitális képernyő, mint a modern autókban. Sőt, van külön erősítővel, négy hangszóróval és mélynyomóval ellátott hifirendszer is a kocsiban, ám az autó súlya ezekkel együtt sem megy 895 kg fölé.
Ami nemcsak bravúrosan alacsony, hanem szükséges is, hiszen a kis tömeg a jó menetdinamika alfája és ómegája. A másik fontos elem a motor. A szervátültetés során a 205 GTI a 306 GTi 6-ból és a 405 Mi16-ból ismert nagyobb, tizenhat szelepes, 1,9 literes blokkot kapja, de mivel eredeti állapotában nem férne el a parányi 205 motorterében, komoly átalakításokra van szükség. Ezért teljesen új a szelepfedél – alumíniumból esztergálják -, de például új és szintén saját fejlesztés a kormányszervó szivattyúja is.
A 193 lóerős teljesítmény a modern turbószörnyetegek mezőnyében már nem számít soknak, de ne feledjük, a kis 205 GTI csupán 895 kg, azaz elméletben egy tonnára több mint 200 lóerő jutna.
Ráadásul a motor literteljesítménye is 100 lóerő/liter fölött van, azaz e tekintetben a Tolman 205 GTI olyan elitbe került, ahová a ritka Porschék, BMW-k és Ferrarik tartoznak.
A Tolman Peugeot-ban van sperrdifi, így a nyomaték átvitele az útra megoldott. Ebben segít az áttervezett futómű-geometria, az eredetinél szélesebb abroncsok és a módosított lengéscsillapítók is, amelyek együtt agilisabb kanyarvételt és sokkal nagyobb tapadást érnek el. A megnövelt teljesítményhez természetesen nagyobb, négydugattyús AP Racing versenyfékek dukálnak, de Tolmanék finomhangolták a váltót, a hátsó tengelyt is.
Ennyi munka, fejlesztés és felújítás után számíthatunk rá, hogy egy ilyen modernizált legenda nem olcsó. A 125 ezer angol fontos ár (nagyjából 61 millió forint) nem kevés, de a gyűjtők biztosan ráugranak.