Egy tolvajbanda az elmúlt évben legalább tíz alkalommal fosztotta ki a BNSF vasúttársaság vonatait a Mojave-sivatagban (USA). Célpontjuk mindig azon vagonok, amelyek Nike cipőket szállítanak. Március óta körülbelül 2 millió dollár (762 millió forint) értékben loptak el lábbeliket. Olyan ez, mintha egy vadnyugati film és a Halálos iramban keveréke lenne.

Hogyan zajlik az akció?

A banda először elvágja a fékcsöveket (menet közben), ami miatt a több mint egy kilométer hosszú szerelvény automatikusan elkezd vészfékezni, majd megáll. Ekkor a tolvajok felugranak a tehervagonokra, és kifosztják az értékes rakományt – számolt be róla a The Los Angeles Times.

A tolvajok általában az Interstate 40 autópályával párhuzamosan futó vasúti szakaszt figyelik, és akkor szállnak fel a lassan haladó vonatokra, amikor azok vágányt váltanak.

Az újság beszámolója szerint a tolvajok profik, értik a dolgukat és nem véletlenszerűen csapnak le, figyelik az új cipőmodellek megjelenését. Január 13-án például Perrin városában csaptak le a tolvajok a vonatra, és 1985 pár, még a boltokban meg sem jelent Nike cipőt zsákmányoltak, amelyek összértéke meghaladta a 440 000 dollárt (167 millió forint). Ezek közül sok a Nigel Sylvester x Air Jordan 4 modell volt, amely hivatalosan csak március 14-én kerül forgalomba, darabonként 225 dolláros áron (85 forint).

 

A tolvajok néha belső információkat kapnak raktárosoktól vagy fuvarozócégek dolgozóitól, hogy mikor és hol lehet számítani a szállítmányra, melyik vagonra kell lecsapni és hasonló dolgok. De ha nincs előzetes info, akkor mindig a legjobb védelemmel, legkomolyabb zárakkal ellátott konténereket keresik, amelyeket elektromos fűrészekkel és csapszeghúzókkal nyitnak ki – mondta egy szövetségi ügynök a bíróságon.

Miután megtalálták az értékes rakományt, értesítik a követő járműveket. A lopott árut a vonatról ledobálják, amikor az megáll. Ezután a cipőket teherautókra pakolják, vagy ideiglenesen bokrokba rejtik, amíg a csapat többi tagja megérkezik.

A BNSF közleményt is adott ki az eset kapcsán, amelyben azt tanácsolják a vonat személyzetének, hogy ne próbálják megakadályozni a rablásokat, mivel az áru nem ér annyit, hogy az életüket kockáztassák. Ráadásul a vonatok olyan hosszúak, hogy a személyzet gyakran nem is tudja, mi történik a szerelvény másik végén.

Westernfilmeket idéző vonatrablók fosztogatnak halálos iramban 1

Ennyire hosszú egy BNSF-szerelvény – Fotó: William Campbell/Getty Images

A tolvajok a zsákmányt általában Kaliforniába szállítják, ahol online platformokon, például az Amazonon vagy az eBay-en próbálják eladni. Mindkét cég azt állítja, hogy zéró toleranciát tanúsít a bűncselekményekkel szemben, és együttműködik a hatóságokkal.

Egy január 13-i rablás során a vonatról ledobott Nike cipőket teherautók szedték össze. A dobozokban lévő nyomkövetők segítségével a hatóságok elfogták a gyanúsítottakat, és 11 embert vádoltak meg lopott árú birtoklásával.

Ezt olvastad már?

Az adatok szerint 2023-ban legalább 65 000 vasúti rakománylopás történt, ami 40%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A becslések szerint ezek az esetek évente több mint 100 millió dolláros veszteséget okoznak a legnagyobb amerikai vasúttársaságoknak (38 milliárd forint).

Úgy tűnik, a vonatrablások reneszánszukat élik az Egyesült Államokban. Az elmúlt években a Union Pacific vasúttársaság is több hasonló esetet tapasztalt, ami részben azzal magyarázható, hogy sok dolgozót elbocsátottak, így kevesebb emberi erőforrást tudnak a szállítmányok őrzésére fordítani. A vonatrablások növekedésének egyik oka, hogy a vonatok nem elég biztonságosak. A rakományok nincsenek megfelelően lezárva, és szinte alig őrzik őket. Így egy jól szervezett bűnbanda könnyen hozzáférhet a több millió dolláros értékű árukhoz.