Az FIA vezetősége idén eldöntötte, hogy száműzik a csúnya szavakat a rádiózásból, interjúkból, és komoly szankciókkal, bírsággal kényszerítik a pilótákat, hogy vigyázzanak a szájukra. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Mohammed bin Szulajm pedig komolyan gondolja a káromkodás elleni hadjáratot. 

Max Verstappen tavalyi közmunkás büntetése és Charles Leclerc 10 ezer eurós pénzbírsága után 2025-re még komolyabb lehetséges szankciók kerültek a szabálykönyvbe: nem megfelelő viselkedés – idetartozik a trágárság, de az FIA tisztviselőinek szóbeli megsértése is – esetén a pénzbírságok 120 ezer euróig terjedhetnek, de akár pontlevonás vagy eltiltás is lehet a büntetés.

Röpködnek a tízezer eurós büntetések

Ez nem csak a Forma-1-re terjed ki, a botrány a rali-világbajnokságon is egyre nagyobbra duzzadt, miután februárban a Svéd Ralin a hyundaios Adrien Fourmaux megkapta a maga 10 ezer, plusz felfüggesztve 20 ezer eurós bírságát, amiért egy tévéinterjúban annyit mondott, „elbaszta a versenyét”.

Ezért a WRC-versenyzők előbb nyílt levelet írtak az FIA elnökének, majd miután erre nem kaptak reakciót, radikálisabb módon álltak ki az ügy mellett. Elhatározták, hogy a Szafari Rali gyorsasági szakaszai után vagy meg sem szólalnak a média képviselőinek, vagy angol helyett saját anyanyelvükön mondanak pár szót csupán. A pilóták pedig be is tartották ígéretüket, sorban tették lehetetlenné az interjúk elkészítését, Elfyn Evans walesi nyelven szólalt meg angol helyett, Thierry Neuville, a regnáló világbajnok pedig franciául ecsetelte a helyzetet. 

A Toyotánál versenyző japán Takamoto Katsuta csak a hüvelykujját mutatta fel, és nem szólalt meg, a botrány főszereplője, Adrien Fourmaux pedig oda sem nézett az újságírókra.

Mivel látszott, hogy komolyan gondolják, az FIA még a hivatalos programkezdés előtt pár perccel küldött egy válaszlevelet, amiben jelezték, hogy nyitottak a párbeszédre. Ennek ellenére a pilóták ígéretük szerint némán nyomják le ezt a versenyhétvégét, és a Szafari Rali után térnek vissza a témára, aminek megvitatásában remélik, hogy az FIA vezetése is kompromisszumképesebb lesz.