Ma a Dacia az egyik legkeresettebb márka az európai piacon. A Dacia Sandero minden más típust maga mögé utasított 2024-ben, 268 101 eladott darabbal. Bőven rávert a második helyezett Renault Clióra, amiből 216 317-et adtak el.
A Renault családhoz tartozó román autógyár tehát nincs rossz bőrben, de ez nem volt mindig így. A kilencvenes években sokan nem fogadtak volna a fényes jövőre, amikor csak a kommunizmusból maradt elavult típusokat tudták felmutatni.
Akkor csak a Dacia 1310-es és a Nova volt elérhető, és mindkettő versenyképtelennek bizonyult a konkurenciával szemben. Még a hasonló, KGST-piacos múlttal rendelkező gyártók termékeivel sem tudták felvenni a versenyt, egy Škoda Favorit (1987), később Felicia (1994) mellett a Dacia nem tudott labdába rúgni.
Belpiacon még jól álltak, de a Daewoo már átvette és korszerűsítette a krajovai autógyárat, így a Dacia komoly versenytársakkal nézett szembe, amelyek minden Dacia modellnél fejlettebbek voltak. A piacon való fennmaradáshoz egy teljesen új modellre volt szükség, és mivel a Renault még nem volt képben, így önerőből próbáltak modernizálni, és növekedő pályára állítani a Daciát.
Ennek emléke a Dacia D33-as, amiből egyetlen működő prototípus készült.
A tervek szerint 1999-ben mutatták volna be a Bukaresti Autószalonon, de időközben a Dacia-gyárat átvette a Renault. A D33 kódnevű autót a Dacia mérnökei tervezték az olaszországi IDeA Torino segítségével. A járművet Hyundai motorokkal, valamint Romániában tervezett erőforrásokkal kívánták felszerelni.
Ez az új autó számos fontos újítást hozott volna a Dacia számára, a tervek szerint ABS, légzsákok, szervokormány, központi zár, hengerenként négyszelepes motorok, sztereó rádiós magnó és sok más, a nyugati autókon már elérhető felszereltség is elérhető lett volna a D33-asban. A korabeli publikációk és autós műsorok szerint a Dacia D33 modern motorokkal lett volna felszerelve, 80 és 100 lóerő közötti teljesítménnyel.
Végül a D33 nem került gyártásba, helyére jött a Logan, ami pár év múlva tényleg elindította a növekedés útján a Daciát. Ez egy igazi olcsó gép, eredetileg 5000 eurós autónak fejlesztett, 2004 és 2012 között gyártott, olcsó és tágas batár. Elérhető volt négyajtós limuzin, MCV nevű, 5/7 üléses kombi, pick-up és áruszállító kivitelben ötajtós verziója a Sandero, aminek utódja ma Európa kedvence.