A kilencvenes évek elején a Genfi Autószalonon különösen nagy figyelmet kapott a Saab. A svéd gyártó – amely 1989-ben került részben a General Motors tulajdonába – itt mutatta be ugyanis az akkori autóipar egyik legnagyobb újdonságát, a botkormánnyal irányítható autót, amely a Saab hozzájárulása volt az európai Eureka Prometheus okos autópálya-projekthez.

A prototípusból száműzték a hagyományos kormánykereket, amely szerepét egy repülőgépekből ismert, kézzel vezérelhető joystick vette át. A Saab mérnökei a vadászrepülőgépek technológiáját használták fel a koncepcióhoz.

A Saab 9000 Prometheus névre keresztelt jármű rendszere a joystick mozgásának jeleit egy számítógép felé továbbította, amely azt a hidraulikus kormányzási rendszernek küldte tovább.

Ezt a megoldást „aktív kormányzásnak” nevezték, ez volt az első ilyen rendszer a világon.

 

Mivel a joystick oldalt volt elhelyezve, így eltűnt a kormányoszlop, amely egy ütközés esetén gyakran okoz sérülést. Az elképzelés szerint ez a megoldás nemcsak biztonságosabb, hanem kényelmesebb is, hiszen a vezetőnek nem kell felemelnie a karját, csak enyhe csuklómozdulatokkal irányítja az autót.

A tesztek állítólag kiváló eredményekkel zárultak, a mérnökök pedig remélték, hogy néhány éven belül a joystickalapú kormányzás elterjedhet az autóiparban. De azóta már tudjuk, hogy ez a technológia végül soha nem került sorozatgyártásba.

De az 1992-es Genfi Autószalonon mutatta be a Saab a hőenergia-tároló rendszerét is, az ultraibolya fényszórókat, valamint egy napelemes tetőpanelt, amely a szellőzőrendszert működtette, amikor az autó parkolt (utóbbit a Toyota a sorozatgyártású Prius modellekben évek óta alkalmazza).

Ezek az újítások a korukat megelőzve mutatták meg, mire képes egy autógyártó, ha a biztonság, a környezettudatosság és a technológiai fejlődés kerül előtérbe.

Ha további érdekes koncepciókról akarsz olvasni, a Vezessen találsz bőven: