Bármennyire is viccesnek tűnnek a régi rajzfilmekben pöfékelő verdák, a mai autóknak – különösen a korszerű befecskendezéses, modern hűtőrendszerrel, motorvezérléssel EGR-rel, részecskeszűrővel, szerelt gépeknek – semmi okuk nincs arra, hogy füstöljenek. Ha mégis ilyen látványt veszünk észre a visszapillantóban, ott komoly műszaki gond sejlik a háttérben.

A hibás motort leggyakrabban kétféle kipufogógáz jelzi: kékes vagy fehéres füst. A kék füst azt üzeni, hogy a kenőolaj utat talált az égéstérbe – általában kopott szelepszárszimering, turbóhiba vagy dugattyúgyűrűk, hengerfal kopása okán. A fehér füst viszont rendszerint hűtőfolyadék égésére utal, ami már más típusú, de nem kevésbé aggasztó probléma.

Miért jöhet fehér füst a kipufogóból?

Két fő oka lehet: vagy kondenzvíz párolog el az égéstérből (ami jellemzően hidegindításkor, rövid távokon fordul elő), vagy – ami súlyosabb – a motor hűtőfolyadéka kerül az égéstérbe. Ha az előbbiről van szó, elég egy hosszabb autózás, hogy az üzemi hőmérsékleten elpárologjon a víz, és eltűnjön a „ködgépeffekt”. Ha viszont az utóbbival van dolgunk, akkor már hengerfejtömítés-hibára vagy motortestrepedésre kell gyanakodni.

A hengerfejtömítés a gyenge láncszem

A hűtőfolyadék az égéstérbe két úton juthat be: vagy egy elhasználódott, átégett hengerfejtömítésen keresztül, vagy – rosszabb esetben – egy repedt hengerfejen vagy motorblokkon át. Míg a hengerfejtömítés cseréje még „menthető műtét”, egy motortestrepedés már totálkár közeli diagnózis.

A hengerfejtömítés hibája többféle okra vezethető vissza: túlmelegedés,, hirtelen hőmérséklet-változások, vagy egyszerűen a futásteljesítmény miatti elhasználódás is szerepet játszhat.

A tünetek és a következmények

Az autó fokozatosan veszít a hűtőfolyadékból, ami ráerősít a problémára: kevés folyadékkal a hűtőrendszer hatékonysága romlik, ha kritikus szint alá csökken, akkor a hűtés nagyrészt megszűnik, a motor túlmelegszik, és átéghet a hengerfejtömítés, megvetemedhet a hengerfej, majd a blokk, illetve be is sülhet motor. Mert az átlyukadó hengerfejtömítéstől a hűtőfolyadék összekeveredik a motorolajjal, és ez a tejeskávé színű trutyi nem keni megfelelően a motort.

Hogyan figyeljünk rá? 

Egyszerűen, a motorháztetőt felnyitva a legtöbb autóban közel átlátszó kiegyenlítőtartályt láthatunk a hűtőrendszer részeként. Ha ezen nem látunk át, akkor még hideg motornál tekerjük le a tartály kupakját és egyszerűen nézzünk bele. Ezt érdemes időnként megtenni, ha észrevesszük, hogy fogy, tölteni rá egy kis desztillált vizet, fagyállót vagy készre kevert hűtőfolyadékot, majd mihamarabb megkeresni és megszüntetni a fogyás okát egy autószerelővel.