Az autóipar modern korszakában már Dunát lehet rekeszteni azzal a megannyi funkcióval, amik annak ellenére, hogy a beépítettségükből fakadóan (szinte) láthatatlanok, a kényelmünket, illetve a biztonságunkat szolgálják.
Régen egy-egy megoldás szerepe sokkal nyilvánvalóbb volt. Közéjük tartozott az a széles, mélykék vagy zöld árnyalatú csík, ami elhelyezkedése lévén jól látható a szélvédő tetején. Főleg az idősebb autóknál volt jellemző, de lépten-nyomon még a napjainkban is találkozhatunk vele.
Mi a szerepe?
Ez a kékes-zöldes sáv a lehajtható napellenzőkkel együtt volt igazán hatékony, és az volt a feladata, hogy megakadályozza, hogy a napfény menet közben elvakítsa a járművezetőt. Nyáron nem ez volt az egyetlen haszna, ugyanis abban is segített, hogy elvezesse a hő egy részét, valamelyest megkímélve az utasokat.

Régen hasznosak voltak a kékes-zöldes sávok, de már létezik kifinomultabb technológia is. (Illusztráció: humonia/Getty Images)
Tudjuk jól, hogy a nyári kánikulában néhány pillanat alatt katlanná válik az utastér – hogy mennyire, arról itt írt korábban a Vezess:
Miért tűnt el? És mi van helyette?
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy miért nem látjuk a legújabb autók szélvédőin ezt a csíkot. A válasz egyszerű: eljárt felette az idő, ahogy a szivargyújtó és sok más felett is.
Az elmúlt évtizedekben annyit fejlődött az üvegtechnológia, hogy kevésbé látványos megoldásokkal is el lehet érni ugyanazt a hatást, ráadásul jóval hatékonyabban. A legújabb szélvédőket már erős tükröződésgátló bevonattal látják el, ami nemcsak egy adott sávban, hanem az üveg teljes felületén kifejti a hatását – írja a Jalopnik.