Bár a világ folyamatosan változik, Magyarország sokszor mintha a múltban ragadt volna – legalábbis ezt sugallják azok a hétköznapi pillanatok, amelyekkel nap mint nap találkozhatunk az utakon.
A generációk közti szakadék egyre mélyebb: miközben a fiatalabbak próbálnak nyugati mintára gondolkodni, a régi beidegződések még mindig erősen tartják magukat. Ehhez társul az ország gazdasági lemaradása, amely látványosan visszaköszön az autópark állapotán, az utak minőségén és a közlekedési kultúrán.
Ez a négy montázs igazából nem csak az országok közötti különbséget firtatja, hanem azt is, hogy az egyes korosztályok között, mekkora lehet a szakadék.
A magyarországi autóállomás átlagéletkora
Folyamatosan öregszik a magyarországi autóállomány. Abban, kinek milyen öreg az autója, nagyban közrejátszanak a fizetések is.
A hivatalos adatok szerint tavaly már a 16 évet is elérte a magyar utakon közlekedő 4,2 millió személyautó átlagéletkora. A tendencia jól érezhető az autóval rendelkező középkorúak körében is, ahol a 15 évnél idősebb autók aránya a korábbi 44-ről 56 százalékra nőtt.
Az átlagéletkor-növekedés kérdését erősen befolyásolja a jövedelem:
A magasabb jövedelműeknél az autók 31 százaléka 10 évesnél fiatalabb, miközben a közepes és az alacsony fizetéssel rendelkezők esetében 16-16 százalékos részesedéssel rendelkeznek. A 15 évesnél idősebb autók aránya a magas jövedelműek körében is 47 százalékos, a közepes és alacsony jövedelműeknél a kétharmadot is elérik a maguk 66, illetve 68 százalékával.
A közlemény azt is megjegyezte, hogy a kétezres évek közepe óta fokozatosan öregszik a magyarországi autóállomány. 2005-ben még 10,5 évnél tartott a teljes flotta, 2010-ben 11 év felejt járt, míg a 2015-ös évet majdnem 14 évesen zárták a hazai autók, melyek 2020-ban a 15 évet is megközelítették.
Szerinted mennyire pontos ez az összeállítás? Teljesen hülyeség, vagy van némi igazság benne, esetleg tűpontos?