Formel E, 1982: Ahol a környezetvédelem kezdődött Az Audi 2010-re húsz százalékkal szeretné csökkenteni a teljes modellválasztékára számított üzemanyag-fogyasztást. A fogyasztáscsökkentés és ezzel párhuzamosan a környezetvédelem egyik leghatékonyabb eszköze a motor leállítása abban az esetben, amikor nincs rá feltétlenül szükség. A mai modern start/stop rendszerek teljesen automatikusan, üresben alapjáraton a kuplung felengedésekor kikapcsolják a motort, majd a pedál benyomására ismét elindítják.
Az 1982-es Audi Formel E nem ennyire profin, de hasonló elven működik. Üresben, alapjáraton az ablaktörlő kar végén lévő gomb megnyomásával leállíthatjuk a motort, de amint a kuplung benyomása mellett ismét a gázra lépünk, újra elindul. Egyszerűen kezelhető rendszer, városi autózásban könnyen megszokható, és szinte mindig elkápráztathatjuk vele utastársainkat: lám, mit tud a huszonhét éves autó!
27 évesen 180-at megy és keveset fogyaszt
1600 köbcentis motorja még ma is meglepően jól húz. Az Audi 80-asok Solex karburátora helyett erre a modellre automata szívatós kéttorkú Zenit került. A 85 lóerő többnek érződik menet közben, mint ahogy leírva sejtenénk; a végsebesség 180 is lehetne, de nem érdemes kínozni.
A mostanában megtett rövid távokon fogyasztása nyolc liter száz kilométerre nyáron. Országúton kilencvennel autózva 5,2; 120-szal 7,4 litert kéne fogyasztania a megsárgult katalógus szerint. Ezt nagyjából most is képes tartani.
1982 eseményei |
– Jurij Andropov követi Leonyid Brezsnyevet az SzKP (Szovjetunió Kommunista Pártja) főtitkári posztján – Keke Rosberg nyeri a Forma-1-es világbajnokságot a Williams csapattal – Felbomlik az ABBA együttes – Az Egyesült Államokban elindul a Knight Rider sorozat – Megjelenik a Sinclair Spectrum személyi számítógép |
Négyes után Economy
Ebben a típusban mutatkozott be a takarékos 4+E váltó is, amelynek ötödik, hangzatosan economy névre keresztelt fokozata a hosszú utazások során a fordulatszám csökkentésére hivatott. (A kocsi végsebességét négyesben éri el.) Ez a váltó nemcsak takarékosabbá, csendesebbé is tette az autót.
Viszonylag kevés adat található a neten az Audi Formel E-ről. A legendák szerint az 1983-ban az Év Autója címet elnyerő szivarforma Audi 100-as YP kódszámú motorja került bele. Tény, hogy alkatrész-vásárláskor ma is gondot okoz megtalálni a megfelelő darabot.
A következő oldalon kiderül, milyen varázsnyíl van a műszerfalon és vajon mennyiből lehet egy ilyen autót felújítani?
Szól, ha váltani kell
A Formel E típusok több más részletben is különböztek kortársaiktól. A műszerfalon egy ECON feliratú műszer tájékoztat a fogyasztásról. Ez még önmagában nem nagy csoda, volt ilyesmi más típusokban is: egy mezei vákuummérő, ami a karburátor szívócsövébe csatlakozik.
Ennél sokkal izgalmasabb az a kis nyilacska, ami a műszerfal közepén villan fel néha. Ez nem más, mint egy váltásjelző: vagy fel, vagy le kell kapcsolnunk az optimális és egyben takarékos működéshez. Kiváló szórakozás úgy autózni, hogy elkerüljük a figyelmeztetést.
Az autó elektromos rendszere is különleges. Az eredeti 18 kilovoltos gyújtás helyett 24 000 voltos rendszer biztosította a könnyebb és sűrűbb indítást. A megszakító nélküli rendszer gyárilag hárompólusú gyertyát kapott.
Egy kombi Zsiga utódja lett
Báder Jánoshoz tízévesen került az autó, százezer kilométerrel. Elsőre megriadt a sárga színtől, de a kocsi olyan kiváló állapotban volt, hogy a család az autó mellé állt, és lecserélték a kombi Zsigát. Előtte a Mozaik utcai VW szerviz egyik szerelőjének autója volt, Jani bá’ tőle vásárolta meg, 390 ezer 1990-es forintért.
Az első nagyobb javítás a szelepszárak kopása miatt a hengerfej teljes felújítása volt. A hiba valószínűleg az ólmozatlan üzemanyag bevezetésének tudható be. Ezután csak a kopó alkatrészek cseréjére volt szükség a mostani felújításig. Ez is várhatott volna még, csupán a fényezés mattult meg. Az apropót egy villanyoszlop adta, az autó jobb sarka megsérült. A tulajdonos úgy gondolta, megérdemli az autó a következő 27 évet is, így nekiállt a felújításnak.
300 ezerből, újabb 27 évre
A lehetőségekhez mérten megpróbálta az eredeti állapotokat visszaállítani, még az embléma elhelyezését is dokumentálta. Egyes karosszériaelemek, a szélvédő beszerzése Lengyelországból történt, a karosszéria felújítását a szomszéd falu ügyes kezű lakatosa végezte.
A motorhoz nem kellett hozzányúlni. A 276 000 km-t megtett, csak kívül felújított autó a műszaki vizsgán csont nélkül ment át.
A felújítás költsége körülbelül 300 000 Ft volt, ami bőven meghaladja a piaci árat, de tudjuk, felújításkor nem számít a józan ész. Egy családtagtól nem sajnáljuk a pénzt, szeretjük, ápoljuk, költünk rá és abban bízunk, meg fogja hálálni. Ettől az Auditól kitelik, hogy tényleg.