Minden idegszálunkkal érezzük: forradalmi időket élünk. Megszállott autóbuziként persze most nem az unortodox gazdasági szabadságharcra gondolok, hanem arra, amelyik a kőolajalapú autózás rabságából való kitörésért zajlik.
Akkora ez a világforradalom, hogy még Magyarország sem képes kimaradni belőle. Igaz, hogy több gyártó is elhalasztotta elektromos autói bevezetését (a Renault például egy komplett tévé-kampány levetítése után mondta, hogy bocs, mégse), a kormányzati stratégia ide vonatkozó kiszámíthatatlanságára, sőt, teljes hiányára hivatkozva, de azért szerencsére nem csak a magyar államnak van beleszólása abban, mi hogyan történjen nálunk. Az elektromos szolgáltatók és a bátrabb autógyártók ugyanis, kormányzati töketlenkedés ide vagy oda, már több fővárosi pontra is kitűzték a forradalom zászlaját: a villanyautó-töltő oszlopot.
Bár egyelőre Budapesten több a töltőpont, mint az elektromos autó (tesztjárművünkből, a Peugeot iOnból eddig egy darab kelt el, azt is egy áramszolgáltató vette meg), azért mi megnéztük, hogyan tölthetné villanyautóját a fővárosi polgár, ha lenne neki. Fogadják tőlünk nagy szeretettel ezt a hangulatos kisfilmet:
Videónk elkészítéséhez ezúttal is Canon-kamerát használtunk.
Lábjegyzetek a videóhoz:
Adatlap
Egyelőre több a töltő, mint az autó
Motor | Elektromos |
Teljesítmény | 67 LE |
Nyomaték | 196 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 15,9 sec |
Végsebesség | 130 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | n.a. |
Tesztautónk egy Peugeot iOn volt. A városi kisautó a Mitsubishi fejlesztése, de a francia PSA konszern márkái egy együttműködés keretében arculatukhoz igazítva saját modellként is árulják.
Vicces, hogy Magyarországon most 10,5 millió forint az eredeti Mitsubishi i-Miev, de a Peugeot iOn és a Citroen C-Zero olcsóbban, 8,5 millióért vihető haza.
Bár a kocsi egyértelműen városi használatra készült, a legális autópályatempót is megfutja. Gyakorlati hatótávolsága nem spórolva, vegyes használatban, emelkedőkön is űzve 100-110 kilométer körül alakult nálunk.
Persze nagyon-nagyon takarékosan hajtva akár 200 km feletti hatótáv is elérhető, míg a hideg télben sokat fűtve 70-80 km-re zsugorodik az egy feltöltéssel elérhető kör sugara.
Hol is vannak azok a töltőpontok?
Furcsa, de a triviális kérdésre nem is olyan egyszerű választ lelni. Az ELMŰ elektromos autózással foglalkozó honlapján, az E-Mobility program hivatalos kommunikációs felületén mindenféléről olvashatunk, követhetjük facebookon a szervezetet, csak épp lista nincs a töltőpontokról. A Kapcsolat menüpont alatt pedig telefonszámot nem, csak egy email-címet találtunk, amire írtunk is, de cikkünk megjelenéséig hiába vártuk a választ.
Azért aki elég kitartóan keres, még ezen a honlapon is talál. Az Elnevező játék menüpontban, ahol a magyarság a Megyeri híd elbukása után január 31-ig újra kiélheti Chuck Norrisszal kapcsolatos elnevezési vágyait, ott a lista. Ha nem is teljes; még két töltőponttal kiegészítettük az itt szereplő hetest:
Budapesti elektromos autó töltőpontok 2012 januárjában | |
---|---|
Oktogon | A Burger Kinggel szemben, talán nem lesz elfoglalva a kijelölt parkoló |
Istenhegyi út, MOL (csak gyorstöltő!) |
Szabadság-hegy, az új napelemfás MOL kút |
Kempinski hotel (gyorstöltő is!) | A szálloda előterében és garázsában |
Istenhegyi út | A Déli pu-tól nem messze |
Berda József utca | Az autóklub-központba kell bekéredzkedni |
Váci út 72-74. | Az ELMŰ-székház előtt |
Bajcsy-Zsilinszky 15. | Az út mellett |
Margitsziget | Az Árpád híd mellett, a töltés ingyenes, de a parkolásért fizetni kell |
Clark Ádám tér | Nehezen észrevehető: a Lánchídtól (ha arccal Pestnek fordulunk) jobbra a parkolóban |
Fő utca 44-45. | A Markovits utcánál |
A sima konnektor nem jó
Az iOnhoz adott töltőkábel sima, földelt 230 voltos csatlakozója nem passzol a töltőpontok hétlyukú konnektorába. A Mennekes nevű vállalat szabványa, egy Type2-es (teljes nevén VDE-AR-E 2623-2-2) kódjelű stekker kell bele, az átalakító négy méter kábellel további 250 eurós kiadás a villanyautó mellé.
A gyorstöltő pontokon viszont a kábel is a töltőoszlop tartozéka. A kétujjnyi vastag vezeték végén lévő erősáramú csatlakozó simán passzolt az iOn bal oldali konnektorába. Viszont a gyorstöltést nem tudtuk kipróbálni, mert az Istenhegyi úton lévő szép, napelemfákkal beültetett MOL-benzinkút, ahol elvileg félóra alatt 80%-ra tölthető az akku, még annyira új, hogy a töltőoszlop bekötésével még nem végeztek a kivitelezők. Pár napon belül helyezik üzembe a 120 amperes, 500 voltos konnektorokat.
A forradalom zajlik, a büdös-füstös autók felé már közeledik végzetük, a csendben surrogó, emissziómentes elektromos gyilkos. Már csak idő kérdése a váltás, még Magyarországon is.