Az elektromos bringa még mindig remek dolog, ha a kerékpárt nem mint sporteszközt, hanem mint célszerű közlekedési eszközt tekintjük. Sőt; most még remekebb dolog. Ahogy az autóiparban is folyamatos fejlesztésekkel teszik – elvileg – kívánatosabbá a piac számára az egyes modelleket, a bicóiparban sincs soha megállás.
Holland típusú kerékpár, pedelec rendszerrel
25 kilót nyom, lítium-akkuja sík úton 50 km-re legalább elég
25 kilót nyom, lítium-akkuja sík úton 50 km-re legalább elég
Fotó megosztása:
25 km/h sebességig él az elektromos elsőkerék-hajtás, ha elérjük, biztonsági okokból leáll a rásegítés
25 km/h sebességig él az elektromos elsőkerék-hajtás, ha elérjük, biztonsági okokból leáll a rásegítés
Fotó megosztása:
Nagyméretű. kényelmes, de alumínium vázának hála nem túl nehéz elektromos kerékpár, mindennapi használatra, aszfaltra tervezve. Minden méter öröm vele, ha az ember nem keményvonalas sportoló, aki szerint a biciklin izzadni és lihegni kell. Mert ezen nem kell
Nagyméretű. kényelmes, de alumínium vázának hála nem túl nehéz elektromos kerékpár, mindennapi használatra, aszfaltra tervezve. Minden méter öröm vele, ha az ember nem keményvonalas sportoló, aki szerint a biciklin izzadni és lihegni kell. Mert ezen nem kell
Fotó megosztása:
A háromfokozatú agyváltó legmagasabb fokozatában a rásegítés 4-es, azaz utolsó előtti teljesítményén sík úton nagyon kényelmesen tartható a 25
A háromfokozatú agyváltó legmagasabb fokozatában a rásegítés 4-es, azaz utolsó előtti teljesítményén sík úton nagyon kényelmesen tartható a 25
Fotó megosztása:
Emelkedőkön hamar elfogy a 250 wattos agymotor ereje, de aszfalton nem találtam olyan kaptatót a Vértesalján, ahol 15 km/h ne lett volna elérhető még épp kellemes pedálerő mellett, a rásegítéssel
Emelkedőkön hamar elfogy a 250 wattos agymotor ereje, de aszfalton nem találtam olyan kaptatót a Vértesalján, ahol 15 km/h ne lett volna elérhető még épp kellemes pedálerő mellett, a rásegítéssel
Fotó megosztása:
Az első teleszkópok előfeszítése állítható
Az első teleszkópok előfeszítése állítható
Fotó megosztása:
Összkerékhajtású bicikli, hátul emberi, elöl villanyos erővel
Összkerékhajtású bicikli, hátul emberi, elöl villanyos erővel
Fotó megosztása:
A láncburkolat hasznos, de kellemetlenül zörög. Ha a sajátom lenne, lehajítanám róla
A láncburkolat hasznos, de kellemetlenül zörög. Ha a sajátom lenne, lehajítanám róla
Fotó megosztása:
Az akkumulátor egy pillanat alatt kikapható (kulccsal kell nyitni a reteszelését), és ha rászántuk a 90-100 ezer forintot egy pót-darabra, a pár órás töltést sem kell megvárni az újabb 50 km-hez
Az akkumulátor egy pillanat alatt kikapható (kulccsal kell nyitni a reteszelését), és ha rászántuk a 90-100 ezer forintot egy pót-darabra, a pár órás töltést sem kell megvárni az újabb 50 km-hez
Fotó megosztása:
A rugózott nyereg jól jön a kátyúkon
A rugózott nyereg jól jön a kátyúkon
Fotó megosztása:
Sebesség, megtett távolság, átlagsebesség, fokozat-kijelzés - ennyit tud a számítógép. Sajnos nem világít
Sebesség, megtett távolság, átlagsebesség, fokozat-kijelzés - ennyit tud a számítógép. Sajnos nem világít
Fotó megosztása:
A piros kapcsoló a világítást kapcsolja, elöl-hátul egyszerre. Egy biciklin ez nagy luxus
A piros kapcsoló a világítást kapcsolja, elöl-hátul egyszerre. Egy biciklin ez nagy luxus
Fotó megosztása:
LED-es lámpa: fényereje nagy, fogyasztása minimális
LED-es lámpa: fényereje nagy, fogyasztása minimális
Fotó megosztása:
Hátulról nem szép, de látszik rajta a praktikum
Hátulról nem szép, de látszik rajta a praktikum
Fotó megosztása:
RCA-csatlakozón keresztül tölthető 230 voltról 3-4 óra alatt készre a lemerült akku
RCA-csatlakozón keresztül tölthető 230 voltról 3-4 óra alatt készre a lemerült akku
Fotó megosztása:
Patkózár a lopás megnehezítésére
Patkózár a lopás megnehezítésére
Fotó megosztása:
A hátsó dobfék nagyon gyenge, ha az enyém lenne a gép, V-féket kötnék a bowdenre helyette
A hátsó dobfék nagyon gyenge, ha az enyém lenne a gép, V-féket kötnék a bowdenre helyette
Fotó megosztása:
Eddig azt hittem, a biciklit leengedett kitámasztóval nem lehet hátrafelé tolni, mert a pedál beakad a sztenderbe. A Leier meg rájött, hogy hátrébb is lehet tenni a sztendert...
Eddig azt hittem, a biciklit leengedett kitámasztóval nem lehet hátrafelé tolni, mert a pedál beakad a sztenderbe. A Leier meg rájött, hogy hátrébb is lehet tenni a sztendert...
Fotó megosztása:
Átlátszó a láncvédő, látszik, ha lóg a lánc
Átlátszó a láncvédő, látszik, ha lóg a lánc
Fotó megosztása:
A hajtókar tövében lévő kis mágneses tárcsa adja a hajtásjelet az agymotor vezérlésének
A hajtókar tövében lévő kis mágneses tárcsa adja a hajtásjelet az agymotor vezérlésének
Fotó megosztása:
Kábelerdő: fékkar-húzásra, nem-tekerésre azonnal leáll az agymotor, a biztonság kedvéért
Kábelerdő: fékkar-húzásra, nem-tekerésre azonnal leáll az agymotor, a biztonság kedvéért
Fotó megosztása:
Tipikus XXI. századi termék: alapvető fontosságú a tervezésnél, hogy sok férjen egy kínai konténerbe
Tipikus XXI. századi termék: alapvető fontosságú a tervezésnél, hogy sok férjen egy kínai konténerbe
Fotó megosztása:
25 km/h sebességig él az elektromos elsőkerék-hajtás, ha elérjük, biztonsági okokból leáll a rásegítés
25 km/h sebességig él az elektromos elsőkerék-hajtás, ha elérjük, biztonsági okokból leáll a rásegítés
A nagyméretű váz, nagy kerék, magas kormány, egyenes derekú üléspozíció a holland, dán tömegkerékpárokat juttatja eszembe. A légellenállás ugyan nagyon nagy így, de az üléshelyzet nagyon kényelmes, és ez a bicikli ugye a kényelmet is nagyra tartók kerékpárja. A légellenállás meg nem számít, ha túl nagy a menetszél, majd kiegyenlíti a villanymotor.
Ami az első kereket hajtja, az áramot pedig a csomagtartón lévő, kivehető lítium-ion akkumulátorral kapja. (A könnyű, nagy kapacitású akku értéke a bicikli árának jó harmadát teszi ki.) A rendszer 25 km/h sebességig aktív, ha gyorsabban tekerünk, vagy meredek lejtőre kerülünk, biztonsági okból a rásegítés megszűnik.
Összkerékhajtású bicikli, hátul emberi, elöl villanyos erővel
A villanymotor csak akkor működik, ha mi is tekerjük a pedált. Elég alibiből, lassan pedálozni is, a bal oldali hajtókar tövére szerelt mágneses jeladó ilyenkor is aktiválja a vezérlést. A tekerés leállásakor, bármelyik fékkar meghúzásakor a villanymotor nem kap többé áramot – ezt hívják PEDELEC-rendszernek.
Adatlap |
Motorteljesítmény |
250 W |
Akkumulátor |
36V/10Ah, lítium-ion |
Váltó |
Shimano, háromfokozatú agyváltó |
Emelkedési szög |
15% |
Névleges hatótáv |
50 km |
Végsebesség (km/h) |
25 |
Terhelhetőség |
110 kg |
Kerékméret |
28” |
Vázméret |
28” |
Tömeg |
25 kg |
Extrák: rugózott első villa, rugózott nyeregcső, kormányról kapcsolható LED-es világítás, digitális sebességmérő és tripcomputer, alumínium váz. Bruttó fogyasztói ár: 269 000 forint
Gyorsabb és ügyesebb, mint volt
A nagytestű, nagykerekű, háromfokozatú agyváltós, unisex vázas városi kerékpár elődjének tesztjét tavaly még nem mertem a vezess.hu autós magazin olvasói elé tárni – azt a bringát egy zöld technológiás blognak dolgoztam fel. A vezessre az összecsukható, autó csomagtartójában is hordható változat került.
Sebesség, megtett távolság, átlagsebesség, fokozat-kijelzés – ennyit tud a számítógép. Sajnos nem világít
Sebesség, megtett távolság, átlagsebesség, fokozat-kijelzés – ennyit tud a számítógép. Sajnos nem világít
Mindkét bicóhoz képes erőteljes javulás érzékelhető az új modell használata során. A háromfokozatú agyváltó áttételezése immár remekül illeszkedik a bicikli karakteréhez, lejtőn 30-35 km/h feletti sebességnél is „levegőben tekerés” nélkül is téphetünk. Az elektromos rásegítés mértéke is tökéletes: az öt teljesítményszint közül a negyedikben legharmonikusabb az összhang az ember és a gép között. Ilyenkor sík úton a 23-24 km/h sebesség nagyon kényelmesen, bármeddig odafigyelés nélkül tartható. Ha jobban meg szeretnénk dolgoztatni izmainkat, lejjebb váltva csökkenthető a villamos segítség mértéke.
Az ötödik, maximális teljesítmény-fokozat emelkedő elérésekor kapcsolandó a fedélzeti számítógép gombjával. Sík úton nincs értelme a legerősebb rásegítést használni, mert így állandóan átlépjük a 25 km/h-t, és idegesítően ki-be kapcsolgat a rendszer.
Tégla és kerékpár egy cégtől
A Leier név ismerős lehet a sokat autózóknak az út menti tüzép-telepeken kihelyezett hatalmas molinókról. A kapcsolat: a Michael Leier nevű osztrák vállalkozó birodalmának része a téglát-kéményt-cserepet gyártó és értékesítő cégcsoport is, és az elektromos járművek fejlesztésével, kereskedelmével foglalkozó vállalat is, mely Magyarországon Leier Eco-Line Kft. néven fut.
Tőlük kaptuk a tesztbringát, köszönjük szépen!
Összecsukható bulgár BALKAN biciklin kezdtem, négysebességes szovjet Turiszton folytattam, olcsó olasz MTB-ken teljesítettem ki és belépő szintű, de márkás, jó minőségű nagytestű hegyibiciklin folytatom jelenleg kerékpáros pályafutásomat. A Leier városi bicajával nyilván nem lehet könnyed ugrásokkal abszolválni a járdaszegélyeket, nincsenek unott pofával végrehajtott stoppie-k érkezéskor, és egykerekezésre se való ez a gép. De a kényelem, még az elektromos rendszeren felül is, valami csodálatos!
A láncburkolat hasznos, de kellemetlenül zörög. Ha a sajátom lenne, lehajítanám róla
Állítható előfeszítésű első teleszkópvilla. Rugózott nyereg. Kerékzár és kulcsos akku-reteszelés (a kulcsot menet közben a kerékzárban lehet hagyni, ilyenkor nem esik ki). Teljesen tokozott lánc. Központi kapcsolóval a kormányról élesíthető világítás. Széles, hosszú, masszív csomagtartó. Sárhányók. LED-es, remek fényerejű első lámpa. Integrált, gyári tripcomputer. Pehelykönnyű aluváz.
Eddig azt hittem, a biciklit leengedett kitámasztóval nem lehet hátrafelé tolni, mert a pedál beakad a sztenderbe. A Leier meg rájött, hogy hátrébb is lehet tenni a sztendert…
A Leier elektromos kerékpárja a kapocs a polgári jólét és a biciklizés öröme között. Annyit izzadunk, annyira fáradunk el rajta, amennyire mi szeretnénk, sose leszünk koszosak rajta – munkába járáshoz városban, kiránduláshoz bicikliúton ez az eszköz jobb, mint bármi. De azért van rajta hiba, persze. Kettő darab.
Ember nem alkothat tökéletest
Az egyik pedál már 130 km futás után csapágyas – hiába elsősorban osztrák piacra, osztrák vevői igényekhez rendelték a kínai gyártótól a cuccot, azért becsúsztak hibák. De hát erre van a garancia.
A másik probléma, hogy gyenge a hátsó fék. A Shimano agyváltóval összeépített dobféke elegáns és karbantartás-mentes, de lassítani alig tud. Ha az enyém lenne a bicaj, tennék rá egy ugyanolyan TEKTRO v-féket, mint az első, és kikötném ezt a csicsás, de harmatos dobot.
Drága? Attól függ
A Leier Eco-Line árlistája szerint 269 ezer forintot kell fizetni ezért. Sok? Utcai biciklinek igen, de villanybicónak nem.
A 100 ezer alatt kapható ólom-sav akkus falusi boltbajárós nénibringák minősége össze nem mérhető az osztrákoknak gyártott, lítium-akkus, i-Phone-fehér gépével. A félmillió felett kapható pehelykönnyű yuppie-holmik viszont aránytalanul drágák ahhoz képest, hogy minimálisan adnak többet teljesítményben.
Aki szeretné napi közlekedése egy részét egészségesebben, némi testmozgással feldobva kiváltani, de nem akar csatakosan, hóna alatt Nagy-Magyarország alakú folttal megérkezni egy tárgyalásra, annak azt javaslom, keresse fel a győri Leier-szalont egy kis terepszemle erejéig. És kérje el a kerékpárt (vagy ezt, vagy az összecsukható-csomagtartóba rakhatót, vagy a sportosabb mountie-t) egy körre. És akkor el lesz veszve.
Az elektromos kerékpár, ha jó, jó dolog, és ezt autósként ÉS egy jó öreg Trek 4100 nyúzójaként mondom. Elhiszitek nekem?