Nyomtatott puska
Nyomtatott puska

Nyomtatott puska

Nyomtatott puska


Ismerd meg autód! című vetélkedőnk újabb részéhez érkeztünk. A kerékpumpálás és a gumisszakkör után már csak a szabályszerű kerékcsere levezénylésének nemes aktusa maradt hátra. Lássunk hát neki!

Gong

A kék sarokban Erika, a pirosban Balázs áll kerékkulccsal a kézben, hogy kiderüljön, melyikük lenne nagyobb bajban, ha defektet kapna valami isten háta mögötti helyen.

Ha nagyobb pénzösszegben kéne fogadnunk a várható győztesre, nem lennénk nyugodtak, ugyanis Erika a legkülönfélébb versenyszámokban tud meglepetéseket okozni, annak ellenére, hogy nincs egy súlycsoportban koszorús férfikollégánkkal. Ezúttal sem bíz semmit a véletlenre, már útközben belemerül a tesztautó kesztyűtartójában lévő kezelési könyvbe. Mire elérünk a fotózás helyszínére, már az autó chiptuningját is megoldaná egy rozsdás drótdarabbal és egy lyukas ürgebőrrel.

Így történt

a videó a hirdetés után indul

Nincs hölgyválasz

A harmadik sor ülés is nehezíti a feladatot

A harmadik sor ülés is nehezíti a feladatot

A harmadik sor ülés is nehezíti a feladatot


Az autóelosztás roppant sportszerűtlenre sikerült, pedig becsszó nem volt tudatos. Balázs érkezett az Astrával, Erika pedig a 308 SW-vel. Ez így még nem jelent semmi rosszat, de ha elkezdjük a pótkereket keresni, rögtön rájövünk, mennyivel egyszerűbb az Astra csomagtartójából előhalászni, mint a Peugeot hasa alá csörlőzött darabot leimádkozni a padlólemezről. Ami nem utolsó sorban annyira koszos – kap az út porából, sárból, esőből egyaránt -, hogy rossz ránézni is, nemhogy fogdosni.

Nehezített pálya

Szimpatikus alak

Szimpatikus alak

Szimpatikus alak


Nem elég, hogy Erika negyven kiló, a pótkereket is elvarázsolt helyről kellett előkotornia, még a kerékőr ellendarabját is meg kellett keresnie valahol a kocsiban. Gyorsan meg is lett, és ekkor Erika már azt is tudta, hogy ez lesz az első csavar amit lelazít és még a kocsi megemelése előtt ki is szed a helyéről.

Aztán lelazította a többit is, miután letisztult, hogy ezek a fránya menetek merre lazulnak. (Aki hasonló cipőben jár, magolja be az alábbi versikét: Minden csavar, minden zár, balra nyit és jobbra zár. Kivételek persze itt is vannak.)

Balázs még henyél

Balázs még henyél

Balázs még henyél


A következő megtorpanást a képekkel feldobott írások szó szerinti követése okozta, ugyanis az alufelnis tesztautón lehetetlen elvégezni a következő lépésként előírt  dísztárcsa-feszegetést. De hamar túllendülünk ezen is. Ezekben a percekben az eddig egy közeli járdaszigeten tai-chi gyakorlatokkal küszködő Balázs is nekilát a melónak.

A felni csavarjait rejtő díszcsavaroknál még nem megy minden rendben – Erika segít be a Peugeot-hoz mellékelt szerszámmal – de később magabiztosan, művészi elemek beiktatásával – nem koszolja a ruháját, az Opel szőnyegeit fogja be alátétnek és elhúz a malomkeréknyi abronccsal hadakozó lánytól.

Egy kattintás és a következő oldalon megtudhatják, hogyan kell úgy csinálni, hogy jó legyen


Mindketten megtalálták a szakszerű emeléshez szükséges megerősített karosszériapontokat és az emelő használata sem okozott gondot. Innen már nem volt sok hátra, csak a csere, leengedés, kerékcsavartépés, elrámolás. Ja, és persze a kimosakodás, amit a versenyzők már az öltözőben, csendes magányban oldhattak meg.
Hogyan csináljuk, hogy jó legyen:
Sportszerűtlen küzdelem

Sportszerűtlen küzdelem

Sportszerűtlen küzdelem


Kezdjük azzal, hogy lehetőség szerint elevickélünk egy kevéssé forgalmas útszakaszra és ha tehetjük, adjuk a környezetünk tudtára – sárga mellénykével, elakadásjelző háromszög telepítésével -, hogy fiatalok vagyunk még a halálhoz.

Ezután rögzítsük az autót – kézifék behúzva, váltó egyesbe – majd nekiláthatunk a kerékcsavarok lelazításának. Ezt az emelés követi, amelyet érdemes úgy elvégezni, hogy a nagyobb, nyomás alatt lévő abroncs is elférjen majd az autó alatt, ne kelljen megint emelni.

Száz kiló felett ezt már ne csináljuk utána

Száz kiló felett ezt már ne csináljuk utána

Száz kiló felett ezt már ne csináljuk utána


Csavarok ki, kerék le, új fel, csavarok vissza. Közben persze praktikus okokból nem engedjük szétfutni a csavarokat az úton. Futóhomokban, meredek lejtőn, negyven centis sárban kerüljük a kerékcserét!

Miután leengedtük az autót, alaposan meghúzzuk a csavarokat, majd  összeszedjük a háromszöget, és boldogan tovaautózunk. Úgy ötven kilométer után álljunk meg és húzzuk újra a csavarokat, hátha meglazultak. Előrelátóbbak egy melóskesztyűt is betehetnek a csomagtartóba a pótkerék szomszédságába, nyáron is jó hasznát vehetjük, de télen aranyat ér.

Végeredmény:

A kezét nézzék!

A kezét nézzék!

A kezét nézzék!


Szívünk szerint Erika kapná a díjat, ha lett volna tétje a próbának. Nagyságrendekkel nagyobb szívással járt a 308 SW kerekének le- és felszerelése. Kolléganőnk pedig zokszó nélkül tekerte az emelőt, fürdött az út porában, mocskolta magát a retkes kerékkel.

Szerintünk tízből hét nő neki sem tudna kezdeni a feladatnak, ő meg hibátlanul vette az akadályt. Ha a hétvégi autópályás menetet is túlélem, akkor elmondhatjuk, tökéletes munkát végzett. Balázsnak meg amúgy is kötelező hibátlanul végigcsinálni egy hasonló rutinműtétet.