Új helyszínen
Idén – a szervezők szerint leginkább a Monaco-i F-1-es versenyek hangulatát idézve – nem versenypályán, hanem Győr belvárosában zajlik majd az alternatív hajtású járművek versenye. Ez több szempontból is jó gondolatnak tűnik, hiszen így a járművek emelkedőkkel, lejtőkkel, aluljárókkal tarkított valódi terepen versenyeznek majd egymással és az érdeklődőknek sem kell messzire utazni, ha meg akarják tekinteni a futamokat.
Az sem mellékes, hogy ezek az alternatív hajtású járgányok a közeljövőben úgyis csak a nagyvárosokban, illetve azok közvetlen közelében lehetnek életképesek, hiszen a kis hatótávolság miatti gyakori újratöltéshez itt lehet a legkönnyebben kialakítani a szükséges infrastruktúrát.
Tízféle kategóriában indulnak majd a járművek, hiszen széles a választék, az alternatív hajtású motorkerékpároktól a prototíposukon, tanulmányautókon át egészen a sorozat-gyártott, és átalakított modellekig. Értékelésnél a zsűri a sebességet, hatótávolságot, az alkalmazott technológia újdonságtartalmát, a minél egyedibb megoldások felvonultatását, illetve a kivitelezés precizitását jutalmazza.
A verseny előtt pár nappal a sajtónak is bemutattak néhány induló járgányt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium árnyékos belsőudvarában. Valószínűleg nevelő célzatú volt a helyválasztás, hiszen a helyszín autóval, idegösszeomlás nélkül szinte teljesen megközelíthetetlen, vagy reménytelen feladat a közelben parkolóhelyet találni. Így bölcs dolog volt biciklivel, robogóval, vagy tömegközlekedéssel érkezni. Sajnos senki nem volt annyira menő, hogy elektromos bringával ékezzen.
Összesen három alternatív hajtású járművel próbáltak kedvet csinálni a hétvégi rendezvényhez, többek között egy villanygokartot, egy rendszámos, Győrben, városi körülmények között már komoly távot megtett elektromos hajtású, átalakított smartot, valamint a Shell Ecomarathon Europe 2010-es futamán is díjazott napelemes versenyautót is megismerhettük közelebbről.
Kipróbálni ugyan nem lehetett őket, de beleülni, megfogdosni igen. Volt, aki bele is kóstolt a versenyzők helyzetébe, bár az hamar kiderült, hogy a magassarkú cipő és rövid szoknya kombinációja csak mérsékelten alkalmas versenyviselet.
Széchenyi futam
Első ízben 2006-ban rendezték meg az alternatív hajtású járművek versenyét,
Amelyen az egyetemisták mellett feltalálók, furfangos magánemberek is összemérhették tudásukat, tapasztalatot cserélhettek. Ekkor még mindössze hat darab jármű indult. A második évben már kilenc csapat nevezett, a harmadikban tizennégy, egy esztendővel később pedig már harminc jármű indult.
Tavalyra megtízszereződött az első évi résztvevők száma, és a mezőny idén, újabb tíz járművel gyarapodott. A verseny alapötlete 2005-ben pattant ki a Széchenyi Egyetem tagjainak fejéből, amit egy évvel rá, már meg is valósították.
Kedvcsináló kisfilm, a versenyszervezők műhelyéből:
Ha már minisztérium, akkor nem maradhattunk jövőbemutató ígéretek nélkül. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára a környezetkímélő technológiák térnyerése mellett érvelt a VI. Széchenyi Futam beharangozó sajtótájékoztatóján.
Az államtitkár kifejtette: a közlekedésért felelős tárca egyetért a nem motorizált közlekedés népszerűsítésével. A verseny résztvevői alkotókészségüket a környezeti állapot javítása, az egészség megőrzése és a természeti értékek védelme érdekében használják. Völner Pál a Széchenyi Futam szakmai fórum szerepe mellett társadalmi szemléletformáló hatását is méltatta.
A közbeszerzési törvény decemberi módosítása és a március végén elfogadott kapcsolódó kormányrendelet az energiahatékony és környezetkímélő közúti járművek előnyben részesítésére kötelez az állami közbeszerzéseknél és az autóbuszos közszolgáltatók járműbeszerzéseinél. Az új, április közepétől hatályos szabályok alkalmazása hosszabb távon energiamegtakarításhoz és a közlekedés külső (pl. környezeti, társadalmi és egészségügyi ellátási) költségeinek csökkenéséhez vezet, áll az MTI anyagában.