Mától ingyen tankolhatnak – és parkolóórát sem láttunk a környéken – akik elektromos autóval járnak az ELMŰ Dózsa György úti székháza előtt. A kétállásos, öt-hat millió forintba kerülő töltőállomás egy esztendőn át ingyen használható. Mivel egyelőre az autótöltés tarifáját még nem állapították meg, ez tűnt a leglogikusabb és legbarátibb megoldásnak.

Elég lesz?

Mindkét autó az Elmű tulajdona
Éppen lelepleződik a töltőoszlop

Éppen lelepleződik a töltőoszlop

Éppen lelepleződik a töltőoszlop


Manapság Budapesten legfeljebb tíz darab elektromos autó szaladgálhat, így a mindössze két autó töltésére alkalmas Dózsa György úti töltőtorony várhatóan nem nagyon lesz kihasználva. Bár feltételezzük, hogy az elektromos művek két villanyautója reklám célból biztos a környéken lesz. Budapesten reális elképzelések szerint néhány éven belül alig 0,5, 1 százalék körüli lehet majd az elektromos kocsik száma. Mivel használatuk egyelőre több nehézséggel is jár – kis hatótávolság, nagy töltési energiaigény – így várhatóan leginkább cégek, állami intézmények tehetik ki a felhasználók jelentős részét.

Nekik nem annyira súlyos befektetés néhány töltőpont felállítása, ha pedig esetleg adókedvezménnyel, vagy behajtási, parkolási könnyítésekkel támogatja majd az állam a csendes, környezetkímélő autók vásárlását, talán nagyobb lendületet kaphat az elterjedésük.

Amíg feszültség alatt van a töltő, fizikailag nem lehet lecsatolni a kábelt

Amíg feszültség alatt van a töltő, fizikailag nem lehet lecsatolni a kábelt

Egyes becslések szerint 2015-re Európa útjain akár 2-3 millió elektromos hajtású jármű is közlekedhet majd, így nem árt időben felkészülni a várható változásokra. Érdekes, hogy a mai napig még nincs Európa szerte szabványosított villanyautó töltő, illetve csatlakozó rendszer, így ennek kitalálása is még a jövő zenéje.

Hogyan működik?

Telefonhívásra kapcsolják be a töltőt

Telefonhívásra kapcsolják be a töltőt

Telefonhívásra kapcsolják be a töltőt


Hogy ne okozzon gondot a készülék használata, minden fontosabb információt feltüntettek a töltőn is. Az autóhoz passzoló töltőkábelről a tulajdonosnak kell gondoskodnia, de ez nem lehet probléma, hiszen ilyen elméletileg jár az autóhoz. Csatlakoztatás után az állomáson szereplő telefonszámon kell bejelentkezni, majd a központ elindítja a töltést. Ilyenkor az oszlopról nem lehet lecsatlakoztatni a kábelt, az reteszelve a helyén marad. A töltés végeztével újabb telefonhívás a központba, ők bontják az áramkört, a villanyautós meg mehet Isten hírével, teli akksikkal és teli zsebbel dolgára.

Persze az Elmű nem saját maga ellensége, hiszen vállalatcsoport várakozásai szerint az elektromos mobilitás az évtized második felére jelentős potenciálú üzleti szegmenssé válhat a társaság számára. Tehát még most érdemes villanyautót venni, amíg ingyen, vagy a mostani kWh áron tankolható tele az autók akkumulátora.

Szinte biztosak lehetünk benne, hogy amint jóval több zéró kibocsátású elektromos autó lesz az utakon, valamiféle adót biztosan ki fognak vetni a közlekedésre szánt elektromos energiára, hogy pótolják az üzemanyagok rettentő adótartalmának kiesését.