Míg Európa nagy része a tréfás kedvű Eyjafjöll miatt nem mer repülni, mi mégis autóbemutatón jártunk. Nagy mázli, hogy kocsival elérhető távolságban is akadt igazán érdekes kipróbálni való. Pozsonyban hajtottuk meg a Peugeot elektromos tanulmányautóját.
Ritka alkalom, hogy hasonló tanulmányautót csak úgy odavetnek az újságíróknak kipróbálásra, így kellő áhítattal ültünk be a járgányba, amelyet nemrég még Frankfurtban csodáltunk, amint elérhetetlen távolságban egy pörgő-forgó állványon virított.
Négy utas 2,5 méteres autóban?
Papíron a pöttöm Peugeot négy embernek kínál elegendő helyet. Kis csalás persze van a dologban, hiszen nem teljesértékű ülések várják az utasokat – ezek el sem férnének odabent – hanem lehajtható támlájú robogóülések. Így gyerekjáték bebalettozni a hátsó, szintén minimalista ülésekre.
Ezeket, ha az alap 160 literes, kék műfűvel borított csomagtérnél többre van szükség, ki is lehet kapni, ilyenkor a magányos sofőr 855 liternyi térben eloszlatott csomaggal is utazhat.
A bőrborítású utastér 190 centivel csak hátul szűk, elől a furcsa, magas üléspozíció ellenére is elegendő a hely. Tárolórekesz is akad bőven, bár a tanulmányautóban nem lett volna sok értelme, hogy nyitogassuk őket. A BB1 csővázát a Peugeot motoros részlege tervezte, de a vázhoz már normális, autós kormánymű, futómű kapcsolódik. A karosszéria szénszálas műanyag, a jármű súlya üresen 500, a padlószinten lévő, két csoportba rendezett lítium-ion akkumulátorokkal pedig 600 kilogramm.
Menet közben
Elsőként a gyári emberrel gurultunk egy gyors kört, közben megmutatta, mi hol található a BB1 vezetőállásában, majd bátran átadta helyét. Pedálok itt nincsenek, mindent a kormányról kell vezérelni.
Van rendes, motoros gázkar, a fék is hasonló, de csak a jobb kéznek van dolga. Szintén jobbkezes a „váltó” kapcsolója, ballal az irányjelzőt lehet kapcsolgatni. Nem túl bonyolult.
Technikai adatok: Peugeot BB1 Concept | |
Motoradatok (2db elektromos agymotor) | |
Maximális teljesítmény | 2x10kW |
Folyamatos teljesítmény | 2×7,5kW |
Maximális forgatónyomaték (keréken) | 2x320Nm |
CO2 kibocsátás | 0g/km |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (0-60 km/h) | 6,8 mp |
Végsebesség | 90 km/h |
Hatótávolság (egy töltéssel) | 120 km |
Méret, tömeg | |
Hosszúság/szélesség/magasság | 2,5/1,6/1,54m |
Tengelytáv | 1,8m |
Tömeg üres/akkumulátorral | 500/600kg |
Gumiabroncs mérete: | 195/50 R16 |
Minden más
A legfurcsább a kormányzás, hiszen ez megoldásában olyan mintha quadot, érzésben pedig mintha gokartot terelgetnénk, miközben mégsem teljesen ugyanaz. Mivel a kormány nem közvetlenül fordítja az első kereket, nem kell sem erőből, sem túl sokat fordítani rajta és az apró kocsi mégis megfordul 3,5 méter sugarú körben.
Szokni kell, de mint minden mókás dolgot, ezt is könnyű megszeretni. Nagyobb tempónál, ne adj’ isten versenypályán kifejezetten szórakoztató lehet, de a villamosok kerülgetésénél sem volt kutya.
Agymotor
A Michelin részvételével készült szinte néma villanymotorok a hátsó kerekekben kaptak helyet, így az utasoktól nem vesznek el értékes teret. A 20 lóerős teljesítmény városi környezetben tökéletesen elegendőnek tűnik, a műszaki leírás tanúsága szerint a kocsi 2,8 mp alatt gyorsul 30km/órás tempóra, hatvanig újabb 4 mp-re van szükség. Városon kívül pedig a 90-es tempót is képes elérni, a hatótávolsága 120 km.
Fékje a termetes, lyuggatott tárcsák ellenére nem túl harapós, de ennek az információnak sincs túl sok jelentősége, hiszen a 2012-re várható szériamodell egészen biztosan másként viselkedik majd. Szerencsére nem kell addig várni, ha elektromos hajtású Peugeot-ra fáj a fogunk, mert idén ősz környékén érkezik a kevésbé puccos, de már kézzelfogható Peugeot iOn.
Tele varázslattal
Egy friss tanulmányautónál még jóval elnézőbbek a mérnökökkel, dizájnerekkel. Ilyenkor a gazdaságis nénit még sikerül távol tartani a műhelytől, így az autóbolondok bátran teletervezték a járgányt minden jóval.
Oldalanként LCD kijelző mutatja a visszapillantó kamerák képét, a lámpatestekben LED-ek adják a fényt, és elméletben USB-n csatlakoztatható okostelefon kapcsolódhat a fedélzeti rendszerhez, és álló helyzetben is működő, a tetőbe épített, különösen hatékony napelemekkel táplált szellőztetés is lenne a kocsiban.
Ne legyenek illúzióink, mire gyártásba kerül az autó, addigra a költséglefaragó horda már rárúgja az ajtót a mérnökcsapatra és lehúzza a listáról a varázslatok nagy részét. Így csodálkoznánk, ha a megmaradhatna a kamerás visszapillantó-rendszer, vagy akár a buborékformájú tetőbe épített napelem. Ellenben nem lesz egymilliárd forint egy BB1.
Ha kevésbé mutatós, nem ennyire modern, de már hús vér, idehaza is megvásárolható elektromos kiskocsiról is olvasna tesztet, kattintson erre a linkre!