Biciklizni alapvetően jó dolog. De lehet ez még élvezetesebb is, ha nem kell közben kitekernünk a lelkünket. Erre pedig a legjobb megoldás, ha csendes és tiszta villanymotorral végeztetjük el a piszkos munka egy részét. Igen, járt már nálunk korábban elektromos bicikli, de most egy olyan példányt próbáltunk ki, amely szép is, jó is, könnyű is. Csak ugye az ára?
Milyen nehéz?
Egyelőre, ha elektromos bicikliről, robogóról esik szó, szinte biztosak lehetünk abban, hogy valami otromba, nehezen használható dögről van szó. Szerencsére a Gocycle – amely nagyjából olyan különleges, mint a villanyautók között a Tesla – egyáltalán nem ilyen, a bringa össztömege mindössze 16 kg. És ebben benne van a villanymotor, valamint a vázba csúsztatott 19,2 voltos, 9Ah-s NiMH akkumulátor is.
Akinek ez az adat nem mond semmit, annak eláruljuk, hogy egy átlagos monti is nagyjából ilyen nehéz. Szóval a plusz tehertől nem kell félni, ezt a biciklit sem nehéz megemelni, és a kompakt kialakításnak hála – 15 centivel rövidebb egy montinál – még a liftbe is kényelmesen, tornamutatványok nélkül befér.
A lakásban sem foglal sok helyet, de ha kiskorunkban szerettünk Legózni, akkor naponta többször is miszlikbe szedhetjük a bringát és bepakolhatjuk a kis gurulós bőröndkéjébe. Ebben tárolva még kevesebb helyet foglal, állítólag még egy Porsche aprócska csomagtartójába is befér. Ezt nem próbáltuk ki.
Mi hajtja?
A Gocycle sajnos magától nem megy (sokáig), pedig a bika motor simán bírná – így tekerni kell. Mi hajtjuk a hátsó kereket, a 250 wattos villanymotor pedig az elsőt. A kormánytól balra lévő piros gombot kell megnyomni, és rövid gondolkodás után jön a trolihangú segítség, és mosollyal az ábrázatunkon pillanatok alatt elérjük vele a 24km/órás csúcssebességet. Ott sajnos vége az elektromos száguldásnak, onnan nekünk kell tartani a tempót a háromfokozatú agyváltó segítségével. Szerencsére, ha visszalassulunk, megint jöhet a piros gomb.
Részleteiben a Gocycle:
Városban ez a rásegítés pont arra jó, hogy a kerékpározás utálatos részét örökre elfelejthessük. Nincs gyötrelmes indulás a lámpáknál, és a hosszú, fárasztó emelkedőket is szuszogás, illetve csatakosra ázott ruhadarabok nélkül tudjuk leküzdeni vele. Ha pedig a munkahelyre érve nem kell átöltözéssel, fürdéssel kezdeni a napot, még értékes időt is nyerhetünk a használatával.
Élesben
Tesztautó-éhínség idején a munkába járást biciklivel szoktam megoldani. Hacsak nincs özönvíz, vagy jeges tornádó, ez nagyjából nyolc kilométert, illetve húszpercnyi tekerést jelent. Vannak azonban az útnak kevésbé szórakoztató részei is. Ilyen például az Árpád hídnál a felhajtó, a Tímár utcai felüljáró, de a legdurvább az utolsó fél kilométer felfelé a Szépvölgyi úton.
Ezeket nem szeretem, mert lihegek tőlük, mint bernáthegyi a nyári napsütésben. Az első tesztnapon a Gocycle nyergében is lihegtem, de csak azért, mert a Szépvölgyin felfelé megalázó vereséget kellett mérnem egy biciklis-futárra. Meg eleinte nehéz elhinni, hogy ami ilyen nehéz meló, azt egy teniszlabdányi villanymotor minden baj nélkül megcsinálja és az ember is tekeri a pedált tisztességgel.
Elpakoláshoz itt a használat útmutató:
Aztán pár nap alatt rájöttem, hogyan érdemes használni a rásegítést. Leginkább elindulásnál, gyorsításnál és emelkedőn érdemes elektromos segítséget kérni, hiszen sík úton tartani a tempót egyáltalán nem nehéz. Ha meg lusták vagyunk, elég éppen csak szép finoman tekerni a pedált, és a motor dolgozik helyettünk.
Meddig bírja?
A 3,5 óra töltéssel teljesen feltöltött akksikkal a katalógus szerint átlagosan 16-32km tehető meg. Érdekes, hogy az amerikai piacra szánt darabok hamarabb lemeríthetőek, ott 9-32km a hatótáv. Az ok egyszerű, valamiért a tengerentúlon nem szabályozzák le a sebességet 24km/óránál, hanem akár a szédítő 29km/órás tempót is elérheti vele a bringás.
Hátrányok
Aránylag rövid bekezdés következik. Ami a tesztidőszak alatt engem zavart, az csupán a hálózati töltő ventilátorának zaja – a szerkesztőség egy félreeső sarkában töltöttük a bringát – illetve az, hogy nem esik kézre a villanymotort kapcsoló piros gomb. Illetve van még egy hülyeség, ha eléggé el nem ítélhető módon húzzuk a féket, miközben megy a villanymotor, semmiféle biztonsági kapcsoló nem veszi el az áramot az első kerékben dübörgő motortól. Kár. Ja, és persze az ára. A csúcstechnikáért és a dizájnért sokat kérnek, egészen pontosan 529 000 forintot.
A tesztbringát az AM Bringa adta alánk pár napra, ahol ezen kívül még temérdek, valamilyen okból különleges bicikli is kipróbálható, megvehető.